Complexgegevens

Complexnummer
506505

Omschrijving

Inleiding

STATIONSCOMPLEX in Uithoorn, bestaande uit een stationsgebouw, een vrijstaand toiletgebouw en een perron. Het complex werd gebouwd in 1911 aan de noordoostzijde van de Stationsstraat. Ten noordwesten van het hoofdgebouw staat het toiletgebouwtje. De gebouwen liggen op een iets verhoogd, anno 1995 braakliggend terrein.

Uithoorn ligt langs een van de voormalige Haarlemmermeerlijnen, aangelegd tussen 1900 en 1915 door de Hollandsche Electrische Spoorweg-maatschappij (HESM). In opdracht van de HESM werd een stationsgebouw gebouwd naar een ontwerp, dat op diverse plaatsen in de omgeving werd uitgevoerd. Het basisontwerp, toegepast in Oude Wetering, Leimuiden, Amstelveen, Aarlanderveen en Nieuw-Vennep, werd bij enkele stations uitgebreid met een wachtkamer IIIe klas, namelijk in Roelof Arendsveen, Mijdrecht (spiegelbeeldig-identiek) en Uithoorn. De architect van het ontwerp wordt niet vermeld, maar komt waarschijnlijk uit de omgeving van Berlage. De draaispoorbrug over het Amstel-Drechtkanaal ten behoeve van de Haarlemmermeerlijn werd in dezelfde tijd gebouwd en ligt op enige afstand ten oosten van het stationscomplex.

Complex-omschrijving

In Berlagiaanse trant uitgevoerd stationscomplex, waarbij het voormalige stationsgebouw met de lange gevels evenwijdig langs de Stationsstraat is geprojecteerd en is opgetrokken in een samenstel van één en twee bouwlagen met kapverdieping onder pannen zadel- en schilddaken, met de naam "Uithoorn" in tegeltableau midden op de perrongevel. Het stationsgebouw is aan noord- en westzijde omgeven door een beklinkerd perron, waaraan aan de Nw-zijde het toiletgeobuwtje grenst.

Waardering

Het stationscomplex in Uithoorn is van algemeen belang uit architectuur-historisch oogpunt als vrijwel gaaf bewaard gebleven voorbeeld van stationsarchitectuur uit de eerste decennia van de 20ste eeuw in Berlagiaanse bouwtrant op het Noordhollandse platteland. Daarnaast is complex van belang uit sociaal-historisch oogpunt als kenmerkend element uit de ontwikkeling van de spoorwegachitectuur tussen 1910-1930. Tevens heeft het stationscomplex ensemblewaarde met de draaispoorbrug over het Amstel-Drechtkanaal.