Complexgegevens

Complexnummer
512945

Omschrijving

Inleiding

Op een nagenoeg rechthoekig terrein op de hoek van Albrecht Dürerstraat en Anthonie van Dijckstraat in 1934-1935 tot stand gekomen SCHOOL voor voorbereidend Montessori-onderwijs naar een ontwerp van W. van Tijen in de stijl van het Nieuwe Bouwen. Het GYMNASTIEKLOKAAL staat los van het hoofdgebouw en bevindt zich aan de westzijde van het terrein aan de Anthonie van Dijckstraat. De school was bedoeld voor kleuteronderwijs. De bouw is tot stand gekomen in opdracht van de Vereeniging 'De Amsterdamsche Montessorischool' bij monde van J. Bossevain. De aannemer was de N.V. Aannemersbedrijf Boele en Van Eesteren. Het deel rechts naast de ingang aan de Albrecht Dürerstraat is in 1938 tot stand gekomen, eveneens naar ontwerp van W. van Tijen (op de bouwtekeningen uit 1934 staat onder dit bouwdeel: 'Eventueel later te bouwen'). Tussen het schoolgebouw en het gymnastieklokaal (Z) ligt thans een speelterrein dat in het oorspronkelijke ontwerp als tuin met zandbak gedacht was en ook als zodanig is uitgevoerd. Omdat men wilde voorkomen dat de tuin aan de westzijde werd afgesloten door hoogbouw werd aan deze zijde het losstaande lage gymnastieklokaal geprojecteerd. De uitbreiding van het hoofdgebouw naar het noorden (Albrecht Dürerstraat 34) is in 1949 tot stand gekomen naar een ontwerp van W.J. Nieuwenhuysen en B.H. van der Waals en is van bescherming uitgesloten. In 1975 werd het gymnastieklokaaltje naar het noorden toe uitgebreid met een bergruimte voor de toestellen. Deze uitbreiding is eveneens van bescherming uitgesloten.

Omschrijving

Het complex Montessorischool aan de Albrecht Dürerstraat in Amsterdam bestaat uit twee onderdelen namelijk de school en het gymnastieklokaal. Daartussenin bevindt zich een terrein dat oorspronkelijk was ingericht als tuin met speelbak.

Waardering

Montessorischool bestaande uit school, gymnastieklokaal en met thans als speelplaats ingerichte tuin naar ontwerp van Van Tijen uit 1934-35 is van algemeen nationaal belang vanwege de architectuur- en cultuurhistorische waarde en heeft een belangrijke zeldzaamheidswaarde als gaaf en een van de weinige overgebleven (Amsterdamse) voorbeelden van de architectuur van het Nieuwe Bouwen. Verder van belang vanwege de typologische waarde van het schoolgebouw binnen de geschiedenis van het onderwijs in Nederland.