Complexgegevens

Complexnummer
527796

Omschrijving

Inleiding

Twee langs de Jozef Israëlskade en aan weerszijden van de Pieter Lodewijk Takstraat in 1921-1924 tot stand gekomen SCHOOLGEBOUWEN naar ontwerp in Late Amsterdamse School-stijl van A.J. Westerman, als architect indertijd werkzaam bij de toenmalige Dienst der Publieke Werken van de gemeente Amsterdam. De begeleiding van de werkzaamheden van de bouw en nadere ontwerpen zijn later voor een deel door de architect P.L. Marnette - eveneens van de Dienst der Publieke Werken - overgenomen en voltooid. Het linker schoolgebouw (W) gaf in oorsprong onderdak aan de Eerste Hogere Burger School 3; het rechter gebouw (O) aan de Tweede Openbare Handelsschool. Het beeldhouwwerk is van Hildo Krop. De muurschilderingen op de eerste verdieping van de Tweede Openbare Handelsschool zijn van Peter Alma; die op de Eerste HBS 3 zijn van Joop Sjollema.

N.B. Thans (1999) zijn beide scholen in gebruik bij de Esprit Scholengroep (sinds 1995).

Omschrijving

De aan elkaar gespiegelde blokvormige schoolgebouwen zijn opgebouwd in een geelgrijze baksteen, op samengestelde L-vormige plattegronden met twee tot drie plat afgedekte bouwlagen. Er is verder gebruik gemaakt van Beiers graniet en Weiberner tufsteen. Beide schoolgebouwen zijn symmetrisch van opzet met een middenpartij die geaccentueerd wordt door forse vooruitspringende muurdammen over tweeëneenhalve verdieping. Voornamelijk op deze muurdammen bevindt zich het beeldhouwwerk van Hildo Krop. Aan de noordzijde bevinden zich blokken met in oorsprong de bijzondere lokalen. Er zijn samengestelde vensterpartijen, houtsnijwerk bij de hoofdtoegangen en decoratief tegelwerk.

Waardering

Gemeentelijk scholencomplex uit 1921-1924 met bijbehorende kunstwerken aan weerszijden van de Pieter Lodewijk Takstraat te Amsterdam van algemeen belang vanwege de cultuur- en architectuurhistorische waarde als gaaf bewaard en representatief voorbeeld van expressionistische scholenbouw door de toenmalige Dienst der Publieke Werken. Voorts van belang wegens stedenbouwkundige en ensemblewaarde wegens de beeldbepalende situering aan het Amstelkanaal als visuele afsluiting van de P.L. Takbuurt en wegens de stilistische samenhang met de omringende woningbouwcomplexen in Plan-Zuid.