Registergegevens
Monumentgegevens
- Monumentnummer
- 506415
- Complexnummer
- 506414 - Libanon Lyceum
- Inschrijving register
- Kadaster deel/nr
- 82898/101
- Kadastrale aanduiding
-
Kralingen G 6359
Omschrijving
Omschrijving Libanon Lyceum Ramlehweg 6.
Omschrijving:
Vrijstaand SCHOOLGEBOUW hoofdonderdeel van het in 1913 door M.J. Granpré Molière ontworpen complex Libanon Lyceum achter laag hek (natuursteen met ijzeren balustrade) op een rechthoekige plattegrond boven een natuurstenen plint opgetrokken in rode baksteen met natuurstenen dorpels, sluitstenen en omlijstingen.
De hoge rechthoekige (kruis)vensters hebben houten kozijnen en een kleine roedenverdeling.
De gevels zijn op klassieke wijze geleed: een drie bouwlagen tellend middenblok waarin centraal een natuurstenen ingangspartij, geflankeerd door iets risalerende zijdelen van twee bouwlagen. Lisenen accentueren de hoeken en in het middenblok ook de traveën. De verschillende bouwdelen zijn voorzien van schilddaken bekleed met grijze leien en op de nok zware bakstenen schoorstenen beschermd door kappen. In het middendeel wordt het dak in de as van de ingang onderbroken door een dakkapel omlijst door houten pilasters en een fronton, waarachter een zadeldak. In de zijdelen bevinden zich -in het midden van de geveldelen- soberder uitgevoerde dakkapellen met schilddaken.
Het dak wordt bekroond door een achthoekige uitkijktoren op een met leien beklede onderbouw, aan de voorzijde voorzien van een rond venster. Het gehele gebouw is omlijst met een geprofileerde houten daklijst.
De ingangpartij bestaat uit een monumentale natuurstenen trap, aan weerszijden gemarkeerd door natuurstenen kogels, een in een rondboog gevatte houten deur met kruisvensters en halfrond bovenlicht. Links en rechts van de ingang twee langwerpige rondboogvensters met boven de rollaag een rechthoekig spaarveld. Boven de ingang een bordes met smeedijzeren hek in Art Déco stijl, gesteund door natuurstenen consoles en geflankeerd door twee vlaggemasten. Balkondeuren, als overige vensters met kleine roedenverdeling, zijn gevat in een natuurstenen omlijsting. Voor het overige op de begane grond en op de eerste verdieping hoge rechthoekige vensters met kleine roedenverdeling. Op de tweede verdieping elf minder hoge vensters met tussen de dorpels een doorlopende cordonlijst. In de zijdelen dezelfde vensters, drie per travee, als in het middenblok.
De zijgevels aan de Cederstraat en de Taxusstraat zijn identiek vormgegeven: in het midden een ingangspartij conform de voorgevel met stenen trap gemarkeerd door natuurstenen kogels en houten deur in natuurstenen omlijsting. Hier met pergola-achtig afdak en bovengelegen rondboogvenster met kleine roedenverdeling en een grote natuurstenen sluitsteen.
In de as van de ingang en ernaast op de begane grond en de eerste verdieping paargewijs gegroepeerde vensters.
De achtergevel komt op het middendeel na overeen met de vormgeving van de voorzijde. In de as van de ingang aan de voorkant bevindt zich hier een eenvoudige achteringang bestaande uit een getoogde houten deur met roedenverdeling. In het midden van de rollaag een sluitsteen en voor de deur een natuurstenen stoep.
Het trappenhuis manifesteert zich in de trapsgewijs geplaatste vensters in het middendeel. Deze zijn drieledig en hebben in hun roedenverdeling glas-in-loodvensters.
Het interieur is sober maar uiterst zorgvuldig gedetailleerd. De muren van de openbare delen zijn boven een brede natuurstenen plint opgetrokken in gele baksteen, tot ongeveer halverwege geglazuurd. De centrale hal heeft een fraai vormgegeven trappehuis met roodmarmeren trapleuning en gekleurde (groene) glas-in-loodvensters, waarin een gedenkraam uit 1927 met portret van J. Holwerda met daaronder de tekst: "Aan de nagedachtenis van hunnen Directeur is dit raam gewijd door zijn oud leerlingen."
Op iedere verdieping bevindt zich een houten aquarium.
Waardering:
Traditionalistisch schoolgebouw zowel vanwege het interieur als het exterieur van algemeen belang wegens architectuur- en cultuurhistorische waarde. Alsook van belang wegens prominente stedebouwkundige situering, tevens van belang als hoofdonderdeel van het complex Libanon Lyceum.
Overige gegevens
Oorspronkelijke functies
Hoofdfunctie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functie | Verbijzondering | Toelichting |
---|---|---|---|---|---|
Ja | Cultuur, gezondheid en wetenschap | Onderwijs en wetenschap | Schoolgebouw | Openbare school | schoolgebouw |
Bouwactiviteiten
Werkzaamheid | Van | Tot | Nauwkeurigheid | Toelichting |
---|---|---|---|---|
vervaardiging
|
1912
|
1913
|
exact
|
Bouwtypen
Hoofdcategorie | Subcategorie | Bouwtypen | Toelichting |
---|---|---|---|
Cultuur, gezondheid en wetenschap | Onderwijs en wetenschap | Lyceum | schoolgebouw |
Bouwstijlen
Bouwstijl | Zuiverheid | Toelichting | Rijksmonumentnummer |
---|---|---|---|
Traditionalisme
|
invloeden
|
In nieuw traditionalistische trant
|
Ambachten
Vakman | Beroep | Toelichting |
---|---|---|
Granpré Molière, M.J. ; Stad Rotterdam II
|
architect / bouwkundige / constructeur
|