Registergegevens

Monumentgegevens

Monumentnummer
506510
Inschrijving register
Kadaster deel/nr
82748/107
Internationaal kenteken
Nee
Kadastrale aanduiding
Mijdrecht A 3827
Uithoorn B 10771
Uithoorn B 10976
Uithoorn B 10980
BY Wilhelminakade over het Amstel-Drechtkanaal, Uithoorn

Omschrijving

Inleiding

Stalen SPOORBRUG, bestaande uit een draaibrug en een vaste brug over het Amstel-Drechtkanaal, die onderdeel uitmaakt van het voormalige spoorwegtraject tussen Uithoorn en Mijdrecht aan de lijn Aalsmeer-Nieuwersluis. De spoorbrug werd in 1912 in opdracht van de H.E.S.M. aangelegd. Sedert 1987 was de brug buiten gebruik, maar tegenwoordig (1995) is de brug weer in (her)gebruik ten behoeve van een snelbusverbinding. Hierbij is een wegdek ter plaatse van de rails aangebracht en is een spilconstructie vervangen door een hydraulisch systeem.

Omschrijving

De spoorbrug bestaat uit twee gedeelten: een draaibrug en een vaste brug. De brug bestaat uit beweegbare liggers, het opzetwerk in een onderheid betonnen landhoofd aan Uithoornse zijde, de spilconstructie op een eveneens onderheide, betonnen pijler en een tweede onderheide, betonnen pijler in het Amstel-Drechtkanaal en de vaste brug met onderheid landhoofd aan Mijdrechtse zijde.

De draaibrug is voorzien van recht beëindigde vollewandliggers van 34.30 meter lengte, die een dubbel traject vormen met een breedte van 8.10 meter. Het opzetwerk in het landhoofd zorgt door middel van een tandwielconstructie ervoor, dat de evenwichtige liggers aan deze kant iets zakken en op de tweede pijler aan Mijdrechtse zijde iets omhoog gaan, waardoor ze vrij komen om te kunnen draaien. De spilconstructie met het bewegingswerk zorgt voor de draaiing van de brug door wielen aan te drijven die over een rolbaan lopen. De doorvaartbreedte tussen de pijler en het landhoofd resp. de tweede pijler is 12.5 meter en wordt begeleid door een systeem van dukdalven en remmingwerken, dat in verband met de vaargeul niet geheel evenwijdig ligt aan de kaden, maar met de noordpunt enigszins naar het westen wijst.

De vaste brug tussen de tweede pijler en de vaste wal aan Mijdrechtse zijde is 20 meter lang en 9 meter breed en is voorzien van een open vakwerk-opstand, die 'scheef' eindigt.

Waardering

De brug is van algemeen belang uit historisch, civiel-technisch en constructief oogpunt als zeldzaam en gaaf bewaard gebleven voorbeeld van een stalen draaispoorbrug uit de eerste decennia van de 20ste eeuw met geklonken stalen I-profielbalken en stalen leggers in combinatie met de toepassing van gewapend beton. Tevens is de brug van sociaal-historisch belang als onderdeel van de ontwikkeling van de infrastructuur in dit Noord-Hollandse gebied die in het eerste kwart van de 20ste-eeuw zijn hoogtepunt bereikte, en met name als kenmerkend element van de HESM-lijn van Aalsmeer naar Nieuwersluis. Daarnaast heeft de brug ensemblewaarde als beeldbepalend element in relatie tot het Amstel-Drechtkanaal en in relatie tot het stationsgebouw met perron en toiletgebouwtje aan de Stationsstraat in Uithoorn, gerealiseerd ten behoeve van dezelfde spoorlijn.

Overige gegevens

Oorspronkelijke functies

Hoofdfunctie Hoofdcategorie Subcategorie Functie Verbijzondering Toelichting
Ja Weg- en waterbouwkundige werken Brug(C) Spoorbrug

Bouwactiviteiten

Werkzaamheid Van Tot Nauwkeurigheid Toelichting
vervaardiging
1912
1912
exact

Bouwtypen

Hoofdcategorie Subcategorie Bouwtypen Toelichting
Weg- en waterbouwkundige werken Brug(C) Draaibrug

Bouwstijlen

Bouwstijl Zuiverheid Toelichting Rijksmonumentnummer
n.v.t.
niet van toepassing