Registergegevens

Monumentgegevens

Monumentnummer
507888
Complexnummer
509148 - SZB-tramlijn
Inschrijving register
Kadaster deel/nr
82689/35
Kadastrale aanduiding
Goes C 4827
Stephensonweg 9, 4462 GM te Goes

Omschrijving

Inleiding

Remise, in 1924-1925 gebouwd voor de Spoorweg-Maatschappij Zuid-Beveland (SZB). De aanleg van het gebouw met zeven sporen werd uitgevoerd door aannemers Maatschappij N.V. Van Heurn & Volkers voor f 432.900,--.

Omschrijving

Remise op rechthoekige plattegrond, breed 45,65 meter en diep 26,62 meter. Het grootste deel van het gebouw wordt ingenomen door de hoge loodsen en werkplaatsen, en een klein deel aan de noordzijde wordt ingenomen door de lage dienstruimten.

De wanden zijn uitgevoerd in roodbruine baksteen; de draagconstructie voor het dak en de lichtkappen is in staal uitgevoerd. Bij de dakconstructie is gebruik gemaakt van (pre-fab) beton. De dakconstructie van de lage dienstruimten bestaat uit pre-fabbetonplaten. De dakbedekking bestaat uit mastieklagen. De vensters zijn van staal. In de voorgevel (oostzijde) bevinden zich zeven stel dubbele houten deuren, die oorspronkelijk aan zeven sporen toegang gaven tot de remise. Hiervan zijn er tegenwoordig weer vier, na herstel vanwege opbraak, in gebruik. Boven de reeks deuren een asymmetrisch, gemetseld, frontonachtig veld met boven ieder deurstel het nummer van het spoor; dit veld wordt afgesloten door een betonnen daklijst. Deze gevel met deurstellen wordt aan weerszijden geflankeerd door forse, rechthoekige gemetselde, torenachtige elementen. Het noordelijke element is hoger en dient/diende als schoorsteen. Rechts hiervan de lagere aanbouw met de dienstruimten voorzien van stalen ramen met roedeverdeling.

De zuidgevel wordt eveneens op de hoeken geaccentueerd door bakstenen velden. Voorts voorzien van een reeks van acht gekoppelde, door gemetselde stijl gescheiden, verticale, stalen vensters met roedeverdeling.

De westgevel wordt eveneens op de hoeken geaccentueerd door bakstenen velden met in het noordelijke veld een verticaal venster met roedeverdeling. Voorts een reeks van min of meer per drie gekoppelde, verticale vensters met roedeverdeling. Aan de noordzijde de lagere aanbouw. Boven deze vensterreeks een asymmetrisch, gemetseld, frontonachtig veld. Aan de noordgevel bevindt zich over de gehele breedte de lagere aanbouw, voorzien van diverse gevelopeningen en een vierkante, gemetselde schoorsteen.

Het dak van de hoofdbouw bestaat uit een zeer flauw zadeldak met van noord naar zuid twee lichtstraten in zadeldakvorm. De lage aanbouw aan de noordzijde is voorzien van een vrijwel plat dak. In het interieur zijn vier hoofdruimten te onderscheiden, namelijk de oorspronkelijke loods voor de motorrijtuigen (sporen (4 t/m 7), de werkplaats (spoor 3), de locomotiefloods (sporen 1 en 2) en de lage dienstruimten. Het gebruik van (pre-fab) beton bij het dak is zichtbaar.

Waardering

Remise van typologisch belang en van belang als functioneel onderdeel van het complex. De waarde wordt versterkt door de aanwezigheid van historische trams in en bij de remise.

Dit monument maakt onderdeel uit van complexnummer 509148. Hier vindt u meer informatie over het complex en de bijbehorende monumenten.

Overige gegevens

Oorspronkelijke functies

Hoofdfunctie Hoofdcategorie Subcategorie Functie Verbijzondering Toelichting
Ja Handelsgebouwen, opslag- en transportgebouwen Opslag Remise (G)

Bouwactiviteiten

Werkzaamheid Van Tot Nauwkeurigheid Toelichting
vervaardiging
1924
1925
exact

Bouwstijlen

Bouwstijl Zuiverheid Toelichting Rijksmonumentnummer
Interbellum-architectuur
invloeden

Ambachten

Vakman Beroep Toelichting
Heurn & Volkers, Van ; Zeeland
aannemer / uitvoerder