Actualiteit gegevens: 20-11-2020

Monumentgegevens

Monumentnummer
Het monumentnummer is een registergegeven
513858
Status: 
rijksmonument
Inschrijving register
Inschrijving register is een registergegeven
23 november 1999
Kadaster deel/nr: 
7216/30
Internationaal Kenteken: 
Nee

Locatie

Provincie
Provincie is een registergegeven
Groningen
Gemeente
Gemeente is een registergegeven
Groningen
Woonplaats
Woonplaats is een registergegeven
Haren Gn
X-Y coördinaat: 
237735 - 576450

Omschrijving
De rijksmonumentomschrijving is een registergegeven voor zover noodzakelijk voor de identificatie van het rijksmonument

Inleiding

SCHOOLGEBOUW ontworpen in 1920 in een regionale Amsterdamse Schoolstijlmet Engelse landhuisstijl elementen door architect P.J. Hamers uit Bussum, die veel heeft gebouwd in Utrecht. Opvallend aan de lagere school is dat elk klaslokaal naast de hoofingang een eigen entree heeft. Na de oorlog is aan de school links achter een kleedruimte vastgebouwd, is de overdekte speelruimte aan de achterzijde dichtgezet en is aan de linker lange vleugel rechts achter een berging aangebouwd. Al deze aanbouwen komen wegens te geringe ouderdom niet voor bescherming van rijkswege in aanmerking. Sinds 1996 is de school in gebruik voor kinderopvang en peuterspeelschool, waarvoor interne verbouwingen hebben plaatsgevonden. De groenaanleg werd ontworpen door J. Vroom.

De lagere school is gelegen in het hart van Tuindorp op een driehoekig perceel, in een gebied met bijzondere architectonische en stedenbouwkundige kwaliteit. Tuindorp, eveneens ontworpen door Hamers, was de woonplaats voor arbeiders werkzaam bij de Maatschappij tot Exploitatie van StaatsSpoorwegen (S.S.). Het schoolplein ligt aan de voorzijde van de school waarin centraal een rond perk van baksteen, met daarop zitbankjes (nu niet meer aanwezig), waarin berken staan. Aan de achterzijde van de school staan kastanje bomen.

Omschrijving

Het SCHOOLGEBOUW op vlindervormige plattegrond heeft aan de voorzijde twee lange vleugels en aan de achterzijde twee korte vleugels.

Het één verdieping hoge, deels onderkelderde schoolgebouw is opgetrokken in gesinterde baksteen op een gemetseld geschilderd trasraam en wordt gedekt door een samengesteld dak waarop oranje Hollandse pannen; decoratieve houten goot op klossen; strakke houten windveren; acht gemetselde schoorstenen met zinken kap op de nokken van de lange vleugels, een hoge gemetselde schoorsteen op de nok van de korte vleugel; zeshoekige beschoten nokruiter aan elke zijde een galmgat met houten spitsboogvormige spits bekleed met lood, bekroond met een ijzeren windwijzer. De gevels worden geleed door samengestelde staande vensters met roedenverdeling onder rollaag of strek en onderdorpel van rode tegels.

De entree bevindt zich centraal in de voorgevel (noordwestzijde) en bestaat uit twee houten paneeldeuren waarin achtruits vensters met boven- en zijlichten waarin roedenverdeling; gemetselde bakstenen stoep met op de hoeken hardsteen. Aan weerszijden van de entree aan de voorzijde van de linker en rechtervleugel vierruits vensters en portieken. Een portiek bestaat uit een houten paneeldeur met vierruits bovenlicht waarvoor een gemetselde stoep met aan weerszijden een samengesteld tweedelig zesruits venster met tweeruits bovenlicht waarvoor een houten bankje; het dak wordt ondersteund door houten vierkante pijlers die rusten op een gemetseld muurtje; aan weerszijden van een portiek drie vierruits vensters; in de linker vleugel op de hoek echter twee houten paneeldeuren in portiek. In de kopgevel van zowel de linker (noordzijde) als rechter vleugel (westzijde) een driedelig liggend venster met decoratieve roedenverdeling onder strek. Aan de achterzijde van de linker vleugel drie samengestelde zesdelige vensters (driedelig) met in de bovenlichten decoratieve roedenverdeling, een tweedelig twaalfruits venster met zesruits bovenlicht en een samengesteld tweedelig zesruits venster. Op de hoek rechts een niet-originele platte, beschoten aanbouw (niet beschermd). Aan de achterzijde van de rechter vleugel vier samengestelde zesdelige vensters (driedelig) met in de bovenlichten decoratieve roedenverdeling.

Aan de achterzijde (zuidoostzijde) van het schoolgebouw de twee korte vleugels. Aan de voorzijde van de linker korte vleugel twee bovenlichten met decoratieve roeden waaronder de dichtgezette overdekte speelruimte (niet-origineel); niet-originele beschoten gevels op een niet-origineel roodbakstenen trasraam; decoratieve houten goot op klossen. In de topgevel aan de zuidzijde twee driedelige vensters (achtruits) met drieruits bovenlichten en decoratieve roedenverdeling en twee liggende keldervensters; in de top een liggend vierdelig venster (vierruits). Aan de achterzijde een driedelig liggend venster en drie liggende keldervensters. Aan de zuidzijde van de rechter korte vleugel twee vierdelige bovenlichten met decoratieve roeden waaronder de dichtgezette speelruimte; decoratieve houten goot op klossen; gemetseld witgeschilderd trasraam. In de topgevel aan de oostzijde twee samengestelde driedelige vensters (achtruits) met drieruits bovenlicht en decoratieve roedenverdeling; in de top een liggend vierdelig venster (vierruits). Aan de achterzijde een niet-originele platte aanbouw (niet-beschermd).

In het INTERIEUR zijn ondermeer van belang: de indeling van de plattegrond met aan de hoge zijden de lokalen die worden ontsloten door gangen die aan de lage zijden liggen, de paneeldeuren, in de gangen en hal de grijze tegelvloer met zwarte banden, de gele tegellambrizering met zwarte en groene band en de houten tochtdeuren waarin roedenverdeling.

Waardering

Schoolgebouw van algemeen belang vanwege architectuur- en cultuurhistorische waarde:

- als voorbeeld van een lagere school uit 1920 in de provincie Groningen

- vanwege de traditionele vormgeving en de opvallende, verfijnde detaillering

- vanwege de bijzondere plattegrond

- vanwege de redelijk hoge mate van gaafheid van zowel exterieur als delen van het interieur

- als opvallend voorbeeld van het oeuvre van architect P.J. Hamers

- vanwege de opvallende en beeldbepalende ligging in Tuindorp, een gebied met bijzondere architectonische en stedenbouwkundige kwaliteit

Adressen
Straatnaam, Huisnummer, Postcode en Woonplaats zijn registergegevens

HoofdadresStraatNrToev.PostcodeSitueringLocatieWoonplaats
JaWaterhuizerweg79753 HPHaren Gn

Oorspronkelijke functies

HoofdfunctieFunctiesoortHoofdcategorieSubcategorieFunctieVerbijzonderToelichting
Jaoorspronkelijke functieCultuur, gezondheid en wetenschapOnderwijs en wetenschapSchoolgebouwOpenbare school

Percelen
De naam van de kadastrale gemeente, de sectie en het perceelnummer zijn registergegevens

Kadastrale gemeenteSectieGrondperceelKad. objectAppartement
HarenK10053

Bouwstijlen

HoofdstijlSubstijlZuiverheidToelichting
Heroriëntatie op tradit. bouwwijzenEngelse Landhuisstijlonbepaald
ExpressionismeRegionale Amsterdamse schoolvariantonbepaald

Bouwtypen

HoofdcategorieSubcategorieBouwtypeToelichting
Cultuur, gezondheid en wetenschapOnderwijs en wetenschapLagere school

Bouwactiviteiten

VanTotNauwkeurigheidWerkzaamheidToelichting
19201921exactvervaardiging