Registergegevens

Monumentgegevens

Monumentnummer
515929
Inschrijving register
Kadaster deel/nr
82754/41
Kadastrale aanduiding
Geldrop D 5207
Stationsstraat 19, 5664 AP te Geldrop

Omschrijving

Inleiding:

Voormalige achtklassige Openbare school uit 1916 gebouwd in Overgangsarchitectuur. Ontworpen door architect P. van der Velden. De school ligt, met uitzondering van de westgevel die op de erfscheiding staat, vrij op het perceel. De voor- of noordgevel ligt aan de Stationsstraat gescheiden door een hekwerk met voorerf. In 1930 werd het de "Nazarethschool" een school voor Katholiek onderwijs geleid door de Congregatie van de Broeders Onze Lieve Vrouw van Lourdes (Broeders van Dongen). Deze hebben aan de westkant van de school tot op heden hun klooster. Nu is de school in gebruik bij de Stichting Volksuniversiteit.

Omschrijving:

Schoolgebouw uitgevoerd in baksteen met rijke toepassing van natuursteen met een detaillering onder andere bij muurafdekkingen van topgevels met Art Deco kenmerken, muuropeningen rond vensters, ingangsportiek en basement. Het metselwerk bestaat uit machinale baksteen gemetseld in kruisverband. Het object heeft twee bouwlagen met zolderverdieping onder leien gedekt samengesteld schilddak, met op de hoekpunten een pironbekroning. De voorgevel bevat smalle midden- en brede hoekrisalieten. De lokalen hebben twee, soms drie gekoppelde ramen met in de bovenlichten en in de rand van het onderraam een kleine roedeverdeling. De muuropeningen op de benedenverdieping hebben natuurstenen segmentbogen op de verdieping rechte lateien, beide met een gehakte klassieke eierlijst. De rondbogige hoofdingangspartij bevat een natuurstenen getordeerde kolonetten. Het dak heeft brede bakgoten op gesneden gootklossen. Voor het schoolgebouw een frontale stoep en een smeedijzeren hekwerk in Art Nouveau, tussen vier gemetselde stenen pilasters met bekroning waartussen een kleine schansmuur met ezelsrug. Inwendig granito gangvloeren en trappen met balustrades. De lokalen en paneeldeuren zijn nog intact gebleven.

Op het plein achter de school twee beukebomen uit de bouwtijd.

Waardering:

De voormalige openbare school is van algemeen belang. Het pand heeft cultuurhistorisch belang als voorbeeld van een culturele en geestelijke ontwikkeling, namelijk de ontwikkeling van het openbaar onderwijs in het katholieke zuiden in het begin van de twintigste eeuw. Het is tevens van belang als voorbeeld van de typologische ontwikkeling van de gangschool. Architectuurhistorisch is het belangrijk vanwege de representatieve stijl, de detaillering en als voorbeeld van het werk van de architect Van der Velden. Het gebouw is waardevol vanwege de gaafheid van het exterieur. Het is een zeldzaam voorbeeld van een representatief gedetailleerde openbare school in een katholiek regio.

Overige gegevens

Oorspronkelijke functies

Hoofdfunctie Hoofdcategorie Subcategorie Functie Verbijzondering Toelichting
Ja Cultuur, gezondheid en wetenschap Onderwijs en wetenschap Schoolgebouw Openbare school voormalig 8-klassig openbare school, in 1930 kath.onderwijs

Bouwactiviteiten

Werkzaamheid Van Tot Nauwkeurigheid Toelichting
vervaardiging
1916
1916
exact

Bouwtypen

Hoofdcategorie Subcategorie Bouwtypen Toelichting
Cultuur, gezondheid en wetenschap Onderwijs en wetenschap Dorpsschool thans in gebruik bij de Stichting Volksuniversiteit

Bouwstijlen

Bouwstijl Zuiverheid Toelichting Rijksmonumentnummer
Overgangsarchitectuur
invloeden
muurafdekkingen van topgevels Art Deco kenmerken

Ambachten

Vakman Beroep Toelichting
Velden, P. v.d. ; Noord-Brabant
architect / bouwkundige / constructeur