Registergegevens
Monumentgegevens
- Monumentnummer
- 518909
- Complexnummer
- 518908 - Sluiscomplex St. Josephstraat
- Inschrijving register
- Kadaster deel/nr
- 82786/37
- Internationaal kenteken
- Nee
- Kadastrale aanduiding
-
Hilvarenbeek N 1622Hilvarenbeek N 1658Hilvarenbeek N 1659Hilvarenbeek N 1878
Omschrijving
Inleiding.
SCHUTSLUIS nummer IV, aangelegd in 1923, uitgevoerd als bajonetsluis.
Hoewel de ontwikkeling van electromotoren in een beginstadium verkeerde, werden alle sluizen toch met dergelijke motoren uitgerust.
De sluisdeuren zijn in 1965-1966 vernieuwd.
Omschrijving.
De schutsluis bestaat uit een bajonetsluis met boven- en beneden sluishoofd. Het geheel is utilitair uitgevoerd, zonder decoratie. De sluishoofden zijn van machinale baksteen met afgeronde granieten hoekblokken en dekstenen. Er zijn bovendien ter versterking gietstalen aanslaglijsten aanwezig. Elk sluishoofd heeft twee stel vernieuwde houten puntdeuren, waarop een loopbrug met reling. De deuren zijn voorzien van gietstalen halsbeugels die middels stangen zijn verbonden met door elektromotoren aangedreven panamawielen. Deze panamawielen bevinden zich in de trottoirs langs de schutkolken. De kassen waarin de wielen zich bevinden zijn afgesloten door stalen luiken.
Aan de bovenzijde zijn de schutwanden voorzien van betonnen dekzerken met gietstalen aanslagstijlen. Langs de schutkolken liggen betegelde trottoirs, waarin een groot aantal vaste bolders is geplaatst.
Het vullen en ledigen van de schutkolken voltrekt zich via omloopriolen die in de gemetselde sluiswanden zijn aangebracht: deze zijn af te sluiten met behulp van electrisch bediende cilinderschuiven. Bij de hierboven beschreven draaibare bolders bevinden zich ook cirkelvormige stalen afdekplaten voor de plaatstalen kokers waarin de electrisch bediende cilinderschuiven zijn geplaatst waarmee de omloopriolen worden bediend. Voor de ingang van sluis zijn remmingwerken en meerstoelen geplaatst uit ca. 1923, waar de schepen tijdens het wachten konden aanmeren.
Waardering.
De schutsluis is van algemeen belang. Het object heeft cultuurhistorische waarden als uitdrukking van een sociaal-economische ontwikkeling door het creëren van een oost-westverbinding door middel van de aanleg van een kanaal in het zuiden van Nederland. Het is tevens van belang als bijzonder voorbeeld van een technische ontwikkeling, onder meer de vroege toepassing van electromotoren. Het heeft ensemblewaarden als onderdeel van een groter geheel, namelijk de infrastructuur samenhangend met het Wilhelminakanaal. De sluis is gaaf bewaard gebleven, in samenhang met de nog aanwezige oorspronkelijke aanleg en de structurele en visuele gaafheid van het gehele complex.
Overige gegevens
Oorspronkelijke functies
Hoofdfunctie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functie | Verbijzondering | Toelichting |
---|---|---|---|---|---|
Ja | Weg- en waterbouwkundige werken | Waterkering en -doorlaat | Schutsluis | ||
Nee | Weg- en waterbouwkundige werken | Brug(C) | Doorlaatbrug | Ophaalbrug bij sluis |
Bouwactiviteiten
Werkzaamheid | Van | Tot | Nauwkeurigheid | Toelichting |
---|---|---|---|---|
vervaardiging
|
1923
|
1923
|
globaal
|
Sluis en brug uit 1923
|
Bouwtypen
Hoofdcategorie | Subcategorie | Bouwtypen | Toelichting |
---|---|---|---|
Weg- en waterbouwkundige werken | Waterkering en -doorlaat | Gekoppelde sluis | |
Weg- en waterbouwkundige werken | Brug(C) | Ophaalbrug (C) |
Bouwstijlen
Bouwstijl | Zuiverheid | Toelichting | Rijksmonumentnummer |
---|---|---|---|
Rationalisme
|
invloeden
|