Registergegevens

Monumentgegevens

Monumentnummer
520870
Inschrijving register
Kadaster deel/nr
82671/146
Kadastrale aanduiding
Vianen K 58
Vianen K 2
Bij Merwedekade 10, 4131 NZ te Vianen

Omschrijving

Inleiding

De over het Merwedekanaal (oorspronkelijk Zederikkanaal) gelegen DRAAIBRUG, die de Merwedekade met de Panoven verbindt is bekend onder de naam de Bolgerijensebrug. De verkeersbrug is vervaardigd in 1886 door L.I. Enthoven & Co.uit 's Gravenhage. Het betreft een met de hand bediende ijzeren draaibrug, die is geplaatst in 1886, tesamen met vijf andere (grotendeels verdwenen) draaibruggen over het in 1882-1883 gegraven kanaal tussen de Merwede en de Lek (Gorinchem - Vianen). De Bolgerijense brug en twee andere bruggen werden in 1945 gebombardeerd door de Duitse bezetter. Het duurde tot 1949 voordat uit twee bruggen één nieuwe werd samengesteld, wat overigens niet in de constructiedetails van de brug is terug te vinden. De nieuwe Bolgerijense brug ligt iets noordelijker dan zijn voorganger en heeft sinds 1949 betonnen landhoofden. De draaiwerken zijn inmiddels al eens vervangen.

N.B. Anno 2000 geschiedt de bediening van de brug nog handmatig door middel van een slinger, waarmee het draaimechanisme in het midden van de brug kan worden bediend.

Omschrijving

De Bolgerijensebrug is een gelijkarmige, ijzeren draaibrug, die draait om een stalen, op een betonnen draaipijler geplaatste spil in de rivierloop. De bovenbouw ligt op een stalen plaat, die is opgehangen aan het stalen spildeksel. De symmetrische brug is voorzien van dwars- en langsdragers, en vakwerk hoofdliggers, die in het midden volwandig zijn en tevens als brugleuning fungeren. De liggers zijn vakwerken van het gekruiste systeem en zijn samengesteld uit geklonken plaat- en hoekijzers. Beide brughelften overspannen een 14 meter brede doorvaartopening en zijn verbonden met landhoofden met vernieuwde vleugelwanden van beton, waarop buizen-leuningen staan. De brug is voorzien van een houten brugdek. De brug is aan weerszijden voorzien van identieke, dubbele remmingswerken.

Waardering

De draaibrug is van algemeen belang vanwege de cultuurhistorsiche, architectuurhistorische en ensemblewaarde en vanwege de zeldzaamheid:

- als bijzondere uitdrukking van een geografische en infrastructurele ontwikkeling.

- vanwege de typologische zeldzaamheid en als uitdrukking van een civiel-technische ontwikkeling.

- als bijzonder, vrij gaaf bewaard onderdeel van een groter infrastructureel geheel.

-De draaibrug is bovendien van belang omdat het een verdwijnend type vertegenwoordigt, waardoor het enige zeldzaamheidswaarde heeft.

Overige gegevens

Oorspronkelijke functies

Hoofdfunctie Hoofdcategorie Subcategorie Functie Verbijzondering Toelichting
Ja Weg- en waterbouwkundige werken Brug(C) Verkeersbrug

Bouwactiviteiten

Werkzaamheid Van Tot Nauwkeurigheid Toelichting
vervaardiging
1886
1886
exact

Bouwtypen

Hoofdcategorie Subcategorie Bouwtypen Toelichting
Weg- en waterbouwkundige werken Brug(C) Draaibrug

Bouwstijlen

Bouwstijl Zuiverheid Toelichting Rijksmonumentnummer
Chalet-stijl
stijlzuiver