Registergegevens
Monumentgegevens
- Monumentnummer
- 521940
- Complexnummer
- 521938 - Sluiscomplex
- Inschrijving register
- Kadaster deel/nr
- 82910/159
- Internationaal kenteken
- Nee
- Kadastrale aanduiding
-
Strijen T 352
Omschrijving
Inleiding
OPHAALBRUG, onderdeel van het sluiscomplex in het rond 1650 verlengde havenkanaal van Strijen. In dat jaar werd het havenkanaal verlengd tot aan het huidige Strijensas, waar het kanaal ten behoeve van de scheepvaart werd voorzien van een sas (schutsluis). De oude waterkering werd in 1848 vervangen door de huidige schutsluis, die is voorzien van vier paar sluisdeuren. De in een Traditioneel-ambachtelijke stijl uitgevoerde, uit giet- en welijzeren delen samengestelde, dubbele ijzeren OPHAALBRUG over de sluiskolk verving in 1908 zijn houten voorganger. Ten tijde van de bouw van de brug stond er een inmiddels verdwenen dieselgemaal bij het complex.
Omschrijving
De over de kolk van de schutsluis liggende dubbele ophaalbrug verbindt de Buitendijk met de Sassedijk. De twee tegenover elkaar staande, spiegelbeeldig identieke brugdelen vormen een symmetrisch geheel. De volwandige stijlen van de hameipoorten zijn van geklinknageld profielijzer. Ze zijn met elkaar verbonden door volwandige, gietijzeren hameipoorten met rondboogvormige doorgang en eenvoudige geometrische decoraties en het jaartal 1908 in reliëf. De eveneens uit volwandige, geklinknagelde delen samengestelde, aan de uiteinden afgeronde en zich naar de voorzijde toe verjongende balanspriemen zijn met elkaar verbonden door de broekbalk en rechte en geknikte koppelbalken. De hameistijlen zijn extra met de landhoofden verbonden door dubbele stangen, die bevestigd zijn aan hardstenen blokken. De vallen zijn door middel van kettingen aan de balanspriemen bevestigd en zijn voorzien van grendels aan de voorharren. De zorgkettingen tussen de hameistijlen en de vallen vormen een extra beveiliging tegen het doorslaan. De op stalen balken liggende houten brugdekken zijn aan weerszijden voorzien van ijzeren hekwerken.
Waardering
De dubbele ophaalbrug is van algemeen belang vanwege de cultuurhistorische, de architectuurhistorische en de ensemblewaarde.
-\tDe brug heeft cultuurhistorische waarde als goede vertegenwoordiger van een type en als representatieve schakel in de ontwikkeling van de bruggenbouw.
-\tDe brug heeft architectuurhistorische waarde vanwege de voor de bouwtijd karakteristieke vormgeving, de detaillering en het materiaalgebruik.
-\tDe brug heeft ensemblewaarde vanwege de nauwe relatie met de sluis en het veerhuis.
-\tDe brug is tevens van belang vanwege de herkenbaarheid en de grote mate van gaafheid.
Overige gegevens
Oorspronkelijke functies
Hoofdfunctie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functie | Verbijzondering | Toelichting |
---|---|---|---|---|---|
Ja | Weg- en waterbouwkundige werken | Brug(C) | Verkeersbrug |
Bouwactiviteiten
Werkzaamheid | Van | Tot | Nauwkeurigheid | Toelichting |
---|---|---|---|---|
vervaardiging
|
1908
|
1908
|
exact
|
Bouwtypen
Hoofdcategorie | Subcategorie | Bouwtypen | Toelichting |
---|---|---|---|
Weg- en waterbouwkundige werken | Brug(C) | Ophaalbrug (C) |
Bouwstijlen
Bouwstijl | Zuiverheid | Toelichting | Rijksmonumentnummer |
---|---|---|---|
ambachtelijk-traditionele bouwtrant
|
stijlzuiver
|