Registergegevens

Monumentgegevens

Monumentnummer
524301
Inschrijving register
Kadaster deel/nr
82879/76
Internationaal kenteken
Nee
Kadastrale aanduiding
Rotterdam AD 941
Rotterdam AB 3456
Rotterdam AB 3457
Rotterdam AB 3459
Rotterdam AB 3460
Rotterdam AB 3461
Rotterdam AB 3462
Rotterdam AB 3463
Rotterdam AB 3465
Rotterdam AB 3468
Rotterdam AB 3469
Rotterdam AB 3472
Rotterdam AB 3474
Rotterdam AB 3476
Rotterdam AB 3480
Rotterdam AB 3482
Rotterdam AB 3484
Rotterdam AB 3487
Rotterdam AB 3488
Rotterdam AB 3489
Rotterdam AB 3490
Rotterdam AB 3493
Rotterdam AB 3494
Rotterdam AB 3495
Rotterdam AB 3496
Rotterdam AB 3497
Rotterdam AB 3498
Rotterdam AB 3499
Rotterdam AB 3500
Rotterdam AB 3501
Rotterdam AB 3502
Rotterdam AB 3503
Rotterdam AB 3504
Rotterdam AB 3505
Rotterdam AB 3506
Rotterdam AB 3507
Rotterdam AB 3508
Rotterdam AB 3509
Rotterdam AB 3510
Rotterdam AB 3511
Rotterdam AB 3512
Rotterdam AB 3514
Rotterdam AB 3515
Rotterdam AB 3516
Rotterdam AB 3517
Rotterdam AB 3518
Rotterdam AB 3519
Rotterdam AB 3520
Rotterdam AB 3521
Rotterdam AB 3522
Rotterdam AB 3523
Rotterdam AB 3524
Rotterdam AB 3525
Rotterdam AB 3526
Rotterdam AB 3527
Rotterdam AB 3528
Rotterdam AB 3529
Rotterdam AB 3530
Rotterdam AB 3531
Rotterdam AB 3532
Rotterdam AB 3533
Rotterdam AB 3534
Rotterdam AD 952
Rotterdam AD 959
Rotterdam AD 960
Rotterdam AD 965
Rotterdam AD 967
Rotterdam AD 968
Rotterdam AD 972
Rotterdam AD 973
Rotterdam AD 977
Rotterdam AD 979
Rotterdam X 5653
Rotterdam X 5654
Rotterdam X 5656
Rotterdam X 5658
Rotterdam AB 3572
Rotterdam AD 988
Rotterdam AD 987
Rotterdam AD 950
Rotterdam AD 949
Rotterdam AD 964
Rotterdam AD 951
Rotterdam AD 954
Rotterdam AD 945
Rotterdam AD 943
Rotterdam X 5652
Rotterdam X 5650
Rotterdam X 5473
Rotterdam X 5649
Rotterdam X 5651
Rotterdam AB 3549
Rotterdam AB 3539
Rotterdam AB 3537
Rotterdam AD 944
Rotterdam AD 787
Rotterdam X 5323
Rotterdam X 5317
Rotterdam X 5326
Rotterdam X 5330
Rotterdam AD 789
Rotterdam X 5321
Rotterdam X 5318
Rotterdam X 5322
Rotterdam X 5327
Rotterdam X 5331
Rotterdam AB 3056
Boekhorststraat 44, 3032 AB te Rotterdam
Boekhorststraat 46, 3032 AB te Rotterdam
Boekhorststraat 48, 3032 AB te Rotterdam
Boekhorststraat 50, 3032 AB te Rotterdam
Boekhorststraat 52, 3032 AB te Rotterdam
Raampoortstraat 26, 3032 AH te Rotterdam
Raampoortstraat 28, 3032 AH te Rotterdam
Katshoek 29, 3032 AE te Rotterdam
Katshoek 33, 3032 AE te Rotterdam
Katshoek 35, 3032 AE te Rotterdam
Vijverhofstraat 8, 3032 SN te Rotterdam
Vijverhofstraat 26, 3032 SN te Rotterdam
Vijverhofstraat 32, 3032 SN te Rotterdam
Vijverhofstraat 54, 3032 SN te Rotterdam
Vijverhofstraat 64, 3032 SN te Rotterdam
Vijverhofstraat 66, 3032 SN te Rotterdam
Vijverhofstraat 68, 3032 SN te Rotterdam
Vijverhofstraat 70, 3032 SN te Rotterdam
Vijverhofstraat 84, 3032 SN te Rotterdam
Vijverhofstraat 82, 3032 SN te Rotterdam
Vijverhofstraat 88, 3032 SN te Rotterdam
Vijverhofstraat 86, 3032 SN te Rotterdam
Vijverhofdwarsstraat 2, 3032 ST te Rotterdam
Vijverhofstraat 92, 3032 SN te Rotterdam
Vijverhofstraat 90, 3032 SN te Rotterdam
Vijverhofdwarsstraat 1, 3032 SR te Rotterdam
Vijverhofstraat 96, 3032 SP te Rotterdam
Vijverhofstraat 98, 3032 SP te Rotterdam
Vijverhofstraat 94, 3032 SP te Rotterdam
Vijverhofstraat 102, 3032 SP te Rotterdam
Vijverhofstraat 100, 3032 SP te Rotterdam
Vijverhofstraat 104, 3032 SP te Rotterdam
Vijverhofstraat 112, 3032 SP te Rotterdam
Vijverhofstraat 114, 3032 SP te Rotterdam
Insulindestraat 10, 3038 JA te Rotterdam
Insulindestraat 12, 3038 JA te Rotterdam
Insulindestraat 14, 3038 JA te Rotterdam
Insulindestraat 16, 3038 JA te Rotterdam
Insulindestraat 18, 3038 JA te Rotterdam
Insulindestraat 20, 3038 JA te Rotterdam
Insulindestraat 22, 3038 JA te Rotterdam
Insulindestraat 26, 3038 JA te Rotterdam
Insulindestraat 28, 3038 JA te Rotterdam
Insulindestraat 30, 3038 JA te Rotterdam
Insulindestraat 34, 3038 JA te Rotterdam
Insulindestraat 32, 3038 JA te Rotterdam
Insulindestraat 36, 3038 JA te Rotterdam
Insulindestraat 48, 3038 JB te Rotterdam
Insulindestraat 46, 3038 JB te Rotterdam
Insulindestraat 50, 3038 JB te Rotterdam
Insulindestraat 52, 3038 JB te Rotterdam
Insulindestraat 54, 3038 JB te Rotterdam
Insulindestraat 56, 3038 JB te Rotterdam
Insulindestraat 60, 3038 JB te Rotterdam
Insulindestraat 62, 3038 JB te Rotterdam
Insulindestraat 66, 3038 JB te Rotterdam
Insulindestraat 64, 3038 JB te Rotterdam
Insulindestraat 92, 3038 JC te Rotterdam
Insulindestraat 96, 3038 JC te Rotterdam
Insulindestraat 98, 3038 JC te Rotterdam
Insulindestraat 100, 3038 JC te Rotterdam
Insulindestraat 102, 3038 JC te Rotterdam
Insulindestraat 94, 3038 JC te Rotterdam
Insulindestraat 104, 3038 JC te Rotterdam
Insulindestraat 106, 3038 JC te Rotterdam
Insulindestraat 108, 3038 JC te Rotterdam
Insulindestraat 110, 3038 JC te Rotterdam
Insulindestraat 112, 3038 JC te Rotterdam
Voorburgstraat 1, 3037 GV te Rotterdam
Voorburgstraat 75, 3037 PL te Rotterdam
Voorburgstraat 77, 3037 PL te Rotterdam
Voorburgstraat 81, 3037 PL te Rotterdam
Voorburgstraat 79, 3037 PL te Rotterdam
Voorburgstraat 201, 3037 ER te Rotterdam
Voorburgstraat 203, 3037 ER te Rotterdam
Voorburgstraat 205, 3037 ER te Rotterdam
Voorburgstraat 207, 3037 ER te Rotterdam
Voorburgstraat 209, 3037 ER te Rotterdam
Voorburgstraat 211, 3037 ER te Rotterdam
Voorburgstraat 213, 3037 ER te Rotterdam
Voorburgstraat 215, 3037 ER te Rotterdam
Voorburgstraat 217, 3037 ER te Rotterdam
Voorburgstraat 219, 3037 ER te Rotterdam
Katshoek 37 B, 3032 AE te Rotterdam
Katshoek 37 A, 3032 AE te Rotterdam
Katshoek 31 B, 3032 AE te Rotterdam
Raampoortstraat 30, 3032 AH te Rotterdam
Vijverhofstraat 34, 3032 SN te Rotterdam
Vijverhofstraat 4 A, 3032 SN te Rotterdam
Voorburgstraat 5, 3037 GV te Rotterdam
Vijverhofstraat 60, 3032 SN te Rotterdam
Vijverhofstraat 42, 3032 SN te Rotterdam
Vijverhofstraat 48, 3032 SN te Rotterdam
Raampoortstraat 38, 3032 AH te Rotterdam
Vijverhofstraat 2, 3032 SN te Rotterdam
Vijverhofstraat 6 A, 3032 SN te Rotterdam
Vijverhofstraat 6 B, 3032 SN te Rotterdam
Vijverhofstraat 80, 3032 SN te Rotterdam
Vijverhofstraat 116, 3032 SP te Rotterdam
Vijverhofstraat 118, 3032 SP te Rotterdam
Vijverhofstraat 120, 3032 SP te Rotterdam
Vijverhofstraat 122, 3032 SP te Rotterdam
Vijverhofstraat 106, 3032 SP te Rotterdam
Vijverhofstraat 78, 3032 SN te Rotterdam
Katshoek 41, 3032 AE te Rotterdam
Insulindestraat 78, 3038 JB te Rotterdam
Vijverhofstraat 10, 3032 SN te Rotterdam
Katshoek 31 A, 3032 AE te Rotterdam
Katshoek 11, 3032 AE te Rotterdam
Raampoortstraat 10, 3032 AH te Rotterdam
Raampoortstraat 12, 3032 AH te Rotterdam
Katshoek 15, 3032 AE te Rotterdam
Raampoortstraat 14, 3032 AH te Rotterdam
Katshoek 17, 3032 AE te Rotterdam
Katshoek 19, 3032 AE te Rotterdam
Raampoortstraat 16, 3032 AH te Rotterdam
Katshoek 21, 3032 AE te Rotterdam
Katshoek 23, 3032 AE te Rotterdam
Katshoek 27, 3032 AE te Rotterdam
Raampoortstraat 24, 3032 AH te Rotterdam
Katshoek 27 B, 3032 AE te Rotterdam
Raampoortstraat 20, 3032 AH te Rotterdam
Vijverhofstraat 4 B, 3032 SN te Rotterdam
Insulindestraat 24, 3038 JA te Rotterdam
Voorburgstraat 145, 3037 PL te Rotterdam
Vijverhofstraat 108, 3032 SP te Rotterdam
Raampoortstraat 32, 3032 AH te Rotterdam
Insulindestraat 68, 3038 JB te Rotterdam
Insulindestraat 70, 3038 JB te Rotterdam
Insulindestraat 72, 3038 JB te Rotterdam
Raampoortstraat 36, 3032 AH te Rotterdam
Bergweg 335, 3037 EP te Rotterdam
Bergweg 337, 3037 EP te Rotterdam
Vijverhofstraat 110, 3032 SP te Rotterdam
Voorburgstraat 141, 3037 PL te Rotterdam
Voorburgstraat 143, 3037 PL te Rotterdam
Insulindestraat 74, 3038 JB te Rotterdam
Voorburgstraat 9, 3037 GV te Rotterdam

Omschrijving

Inleiding

Dubbelsporig betonnen SPOORVIADUCT en breder EINDEMPLACEMENT van de Hofpleinlijn, met een totale lengte van 1900 meter, aangelegd in 1904-1908 dwars door het toen nog onbebouwde noordelijke stadsdeel, tussen de Ceintuurbaan en het Hofplein, op initiatief van de hiertoe in 1900 opgerichte Zuid-Hollandsche Electrische Spoorweg-Maatschappij (Z.H.E.S.M.). Het viaduct maakt onderdeel uit van een lokale spoorwegverbinding 'De Hofpleinlijn' die Rotterdam Noord (Hofplein) via Berkel-Rodenrijs, Pijnacker, Nootdorp en Voorburg verbindt met Scheveningen en Den Haag.

Het eerste ontwerp voor het viaduct van deze eerste elektrische spoorweg in Nederland, werd geleverd door het Haagse ingenieursbureau Beversen en Van Heurn, dat expertise had ingewonnen bij de destijds beroemde bruggenbouwer in beton, de firma Hennebique te Parijs. Dit ontwerp werd door ir. A.C.C.G. van Hemert, docent toegepaste mechanica aangepast. Uiteindelijk werd de bouw aanbesteed door de 'Hollandsche Maatschappij tot het maken van werken in Gewapend Beton', die kort hiervoor door Van Hemert zelf was opgericht. Bij de technische uitwerking waren ingenieurs van het Staatsspoor (H.IJ.S.M.) nauw betrokken. De elektrische beweegkracht en de gewapendbetonconstructie trokken vooral binnen de bouwwereld internationale belangstelling. Al tijdens de bouw werd onder een achttal viaductbogen een houten winkelpui aangebracht. In de volgende jaren werden steeds meer bogen langs de Voorburgstraat en de Vijverhofstraat ingericht voor verschillende bestemmingen als winkel, pakhuis, kantoor en garage.

N.B. De perronnen van het spoorwegemplacement stonden oorspronkelijk via een perrongebouw in verbinding met het in 1908 in Overgangsstijl gebouwde Hofpleinstation naar ontwerp van architect J.P. Stok. Het station met een representatieve ronde gevel aan het Hofplein, werd in het begin van de oorlog volledig verwoest. De bovengelegen perronhal bleef echter in gebruik. Door de bouw van de spoortunnel moest in 1990 ook het laatste stukje van het Hofpleinstation verdwijnen. Vrij snel na de oplevering vestigden zich in de bogen aan de Voorburgstraat winkels, magazijnen en enkele garages. In het begin van de oorlog werden in de bogen tussen de Veurstraat en de Bergselaan, aan de zijde van de Insulindestraat, noodwinkels gerealiseerd. Eind jaren veertig werd aan de noorzijde van de Bergweg een tussenstation aangelegd. Dit gebouwtje met trapeziumvormige vensters en een expressieve betonnen luifel, naar ontwerp van architect S. Van Ravesteijn, valt vanwege de vijftig jaren grens buiten de monumentbescherming. In 1959-1960 werd over het bestaande viaduct een voorgespannen betonconstructie geprojecteerd waardoor de bovenbouw van het viaduct iets werd verbreed ten behoeve van de veiligheid van de baanwerkers. Het oude gietijzeren hekwerk op consoles werd vervangen door een eenvoudige ijzeren balustrade. In die zelfde periode werd het viaduct over de Heer Bokelweg vervangen door een nieuwe betonnen overspanning met twee overbruggingen op betonnen pijlers. In het bredere eindemplacement zijn, op enkele bogen na, de overspanningen van het viaduct dichtgemetseld.

Omschrijving

Geheel dubbelsporig uitgevoerd spoorviaduct met een lengte van 1900 meter oorspronkelijk aangelegd tussen de Ceintuurbaan en het Hofplein, met twee flauwe bochten (ter hoogte van de Bergweg-Veurstraat en de Heer Bokelweg-Zomerhofstraat) in noordelijke richting afbuigend. Het viaduct telt in het totaal 189 overspanningen, variërend van 7.20 tot 9.45 meter. Er zijn 14 onderdoorgangen voor de kruisende wegen, waarvan die bij de Heer Bokelweg, de Zomerhofstraat, de Bergselaan en de Gordelweg het breedst zijn. De laatste boog, na de Gordelweg overspant het aan het begin van deze eeuw aangelegde Noorderkanaal. Het volledig onderheide viaduct is uitgevoerd volgens de door Van Hemert toegepaste Melan-betonconstructie, waarbij de wapening 'stijve constructies van hoeklijn en N/P-profielen' bevat. De pijlers van de straatovergangen vormen de stijve constructiepunten van het viaduct; waar deze onderling op grote afstand zijn gelegen, of waar dat anderzijds uit constructief oogpunt werd verlangd, is de overspanning uitgevoerd met een tussenlandhoofd. Het viaduct werd in twee fasen gebouwd. Het eerste traject, het rechte gedeelte tussen de Teilingerstraat en de Bergweg kwam gereed in 1904-1905. Tijdens deze fase werden 63 kleine bogen, 6 straatoverspanningen met in totaal 12 landhoofden en 2 middenpijlers - de breedste heeft een schuine overspanning over de Zomerhofstraat en telt zo'n 22 meter - en 58 pijlers. Het tweede traject, het gedeelte tussen de Bergweg en de Ceintuurbaan en het stuk vanaf de Teilingerstraat richting het Hofplein met de aansluiting van het bredere spooremplacement werd tussen 1905-1908 opgeleverd. Het viaductdeel heeft een lengte van 961 meter en bestaat uit 79 bogen met een overspanning variërend tussen de 7.40 en de 9.45 meter, 8 straatoverspanningen waarvan de twee breedste over de Gordelweg en de Bergselaan respectievelijk 40.79 meter en 25 meter zijn en successievelijk een 4 en een 2.5 meter brede middenpijler hebben die de spanning verdeelt in twee overbruggingen. Verder telt dit deel 5 tussenlandhoofden bij de Gordelweg en een eindlandhoofd bij het Noorderkanaal. Het bredere eindemplacement heeft aan de westzijde (de Raampoortstraat), 15 bogen en aan de oostzijde (Katshoek) 17 bogen. Het betonnen viaduct eindigde vlak voor de Ceintuurbaan en werd hier oorspronkelijk voortgezet door een ijzeren spoorbrug over het spoor. De pijlers en de tussenlandhoofden van het viaduct zijn bekleed met hardstenen platen en voorzien van een hardstenen rustica sokkel. De bovenkant van de viaductbogen is afgewerkt met kunstzandsteen waarin decoratieve lijnen en gestileerde figuren zijn aangebracht. Een aantal bogen is onderaan voorzien van decoratief krulwerk. Langs de Insulindestraat bevinden zich op een aantal bogen gestileerde waaierfiguren. Aan weerszijden van de bredere straatovergangen zijn langs een groot deel van het viaduct gebeeldhouwde natuurstenen figuren in de trant van de Weense Sessezion aangebracht. De ornamenten, vervaardigd door de Haagse beeldhouwer Jan Altorf, omvatten vier groepen: - de initialen van de ZHESM en de jaartallen van de oplevering van het viaduct - symbolen voor ontwerp, bouw, nijverheid en handel - in de polder en duinen levende planten en dieren - gemeentewapens van de plaatsen die door de nieuwe lijn werden verbonden.

Op het eindemplacement is aan de zijde van de Raampoortstraat nog een deel van het oorspronkelijke gietijzeren hek aanwezig. De eerst in gebruik genomen bogen, langs de Voorburgstraat waren voorzien van traditionele houten winkel- en magazijnpuien uitgevoerd met geprofileerde deuren en vensters. Hiervan zijn er nog 8 bewaard gebleven. De tijdens de oorlog geplaatste noodwinkels in de bogen tussen de Veurstraat en de Bergselaan, aan de zijde van de Insulindestatraat, hebben zakelijke ijzeren puien met een uniforme indeling van dubbele houten deuren in het midden geflankeerd door twee zesledige rechthoekige vensters en een dito tweeledig bovenlicht. Aan de Insulindestraat zijn inmiddels negen bogen dichtgemetseld.

Waardering

Geheel dubbelsporig betonnen spoorviaduct voor de eerste Nederlandse electrische spoorweg, gebouwd tussen 1904-1908, van algemeen belang vanwege bouwtechnische innovatieve waarde, alsook van belang uit architectuurhistorisch, cultuurhistorisch en stedenbouwkundig oogpunt.

Overige gegevens

Oorspronkelijke functies

Hoofdfunctie Hoofdcategorie Subcategorie Functie Verbijzondering Toelichting
Ja Weg- en waterbouwkundige werken Brug(C) Spoorbrug Feitelijke een Luchtspoor

Bouwactiviteiten

Werkzaamheid Van Tot Nauwkeurigheid Toelichting
vervaardiging
1904
1908
exact

Bouwtypen

Hoofdcategorie Subcategorie Bouwtypen Toelichting
Weg- en waterbouwkundige werken Brug(C) Vollewandliggerbrug Feitelijk Spoorwegviaduct

Bouwstijlen

Bouwstijl Zuiverheid Toelichting Rijksmonumentnummer
n.v.t.
niet van toepassing
In Utilitaire Stijl

Ambachten

Vakman Beroep Toelichting
Hemert, ir. A.C.C.G. ; Stad Rotterdam II
architect / bouwkundige / constructeur
Altorf, J.C. ; Limburg
beeldhouwer / steenhouwer / schrijnwerker
Ornamenten