Registergegevens
Monumentgegevens
- Monumentnummer
- 524321
- Inschrijving register
- Kadaster deel/nr
- 82876/42
- Internationaal kenteken
- Nee
- Kadastrale aanduiding
-
Delfshaven G 529Delfshaven G 532 A1Delfshaven G 532 A2Delfshaven G 532 A78Delfshaven G 532 A123Delfshaven G 532 A88Delfshaven G 532 A26Delfshaven G 532 A25Delfshaven G 532 A39Delfshaven G 532 A116Delfshaven G 532 A141Delfshaven G 532 A34Delfshaven G 532 A57Delfshaven G 532 A138Delfshaven G 532 A4Delfshaven G 532 A120Delfshaven G 532 A91Delfshaven G 532 A12Delfshaven G 532 A154Delfshaven G 532 A125Delfshaven G 532 A29Delfshaven G 532 A143Delfshaven G 532 A115Delfshaven G 532 A117Delfshaven G 532 A83Delfshaven G 532 A44Delfshaven G 532 A24Delfshaven G 532 A41Delfshaven G 532 A130Delfshaven G 532 A80Delfshaven G 532 A107Delfshaven G 532 A85Delfshaven G 532 A109Delfshaven G 532 A71Delfshaven G 532 A11Delfshaven G 532 A93Delfshaven G 532 A19Delfshaven G 532 A140Delfshaven G 532 A153Delfshaven G 532 A152Delfshaven G 532 A66Delfshaven G 532 A145Delfshaven G 532 A75Delfshaven G 532 A68Delfshaven G 532 A58Delfshaven G 532 A21Delfshaven G 532 A149Delfshaven G 532 A33Delfshaven G 532 A67Delfshaven G 532 A126Delfshaven G 532 A99Delfshaven G 532 A30Delfshaven G 532 A144Delfshaven G 532 A49Delfshaven G 532 A32Delfshaven G 532 A121Delfshaven G 532 A72Delfshaven G 532 A122Delfshaven G 532 A53Delfshaven G 532 A148Delfshaven G 532 A51Delfshaven G 532 A14Delfshaven G 532 A38Delfshaven G 532 A62Delfshaven G 532 A102Delfshaven G 532 A28Delfshaven G 532 A114Delfshaven G 532 A127Delfshaven G 532 A13Delfshaven G 532 A134Delfshaven G 532 A18Delfshaven G 532 A124Delfshaven G 532 A81Delfshaven G 532 A5Delfshaven G 532 A104Delfshaven G 532 A76Delfshaven G 532 A135Delfshaven G 532 A90Delfshaven G 532 A95Delfshaven G 532 A156Delfshaven G 532 A110Delfshaven G 532 A89Delfshaven G 532 A9Delfshaven G 532 A84Delfshaven G 532 A45Delfshaven G 532 A131Delfshaven G 532 A20Delfshaven G 532 A35Delfshaven G 532 A112Delfshaven G 532 A155Delfshaven G 532 A65Delfshaven G 532 A60Delfshaven G 532 A40Delfshaven G 532 A7Delfshaven G 532 A139Delfshaven G 532 A106Delfshaven G 532 A63Delfshaven G 532 A108Delfshaven G 532 A119Delfshaven G 532 A77Delfshaven G 532 A8Delfshaven G 532 A47Delfshaven G 532 A136Delfshaven G 532 A15Delfshaven G 532 A74Delfshaven G 532 A10Delfshaven G 532 A129Delfshaven G 532 A6Delfshaven G 532 A118Delfshaven G 532 A150Delfshaven G 532 A73Delfshaven G 532 A97Delfshaven G 532 A98Delfshaven G 532 A55Delfshaven G 532 A52Delfshaven G 532 A96Delfshaven G 532 A31Delfshaven G 532 A137Delfshaven G 532 A94Delfshaven G 532 A54Delfshaven G 532 A59Delfshaven G 532 A36Delfshaven G 532 A46Delfshaven G 532 A69Delfshaven G 532 A101Delfshaven G 532 A146Delfshaven G 532 A82Delfshaven G 532 A17Delfshaven G 532 A16Delfshaven G 532 A48Delfshaven G 532 A27Delfshaven G 532 A128Delfshaven G 532 A3Delfshaven G 532 A151Delfshaven G 532 A56Delfshaven G 532 A103Delfshaven G 532 A100Delfshaven G 532 A23Delfshaven G 532 A22Delfshaven G 532 A70Delfshaven G 532 A86Delfshaven G 532 A64Delfshaven G 532 A42Delfshaven G 532 A113Delfshaven G 532 A142Delfshaven G 532 A87Delfshaven G 532 A43Delfshaven G 532 A133Delfshaven G 532 A37Delfshaven G 532 A61Delfshaven G 532 A50Delfshaven G 532 A92Delfshaven G 532 A111Delfshaven G 532 A79Delfshaven G 532 A132Delfshaven G 532 A105Delfshaven G 532 A147Delfshaven G 530
Omschrijving
Inleiding
PAKHUIS 'St. Job', gebouwd in 1912-14 in Rationalistische stijl aan de westzijde van de toen net aangelegde St. Jobshaven (1908) in opdracht van de N.V. Blaauwhoedenveem (Amsterdam Rotterdam Antwerpen), naar ontwerp van de architecten J.J. Kanters en Fr. Eriksson. Zowel de grootte (een veeminrichting met een totale oppervlakte van 19.000 m2 en een inhoud van 80.000 m3) als de constructie in gewapend beton met stalen kolommen was voor die tijd in Europa revolutionair.
N.B. Het zestig meter lange betonnen silogedeelte, dat zich oorspronkelijk aan de noordzijde in het verlengde van het pakhuis bevond, is in 1987 gesloopt ten behoeve van de bouw van een schakel- en transformatorstation van het N.V. Elektriciteitsbedrijf Zuid-Holland.
De drie mobiele elektrische kranen op het dak van het pakhuis zijn niet meer aanwezig, de walkranen zijn vervangen door mobiele kranen en vorkheftrucks en het aantal (mobiele) elevatoren is teruggebracht van drie naar één. In 1952 werd op het noordelijke pakhuisdeel (St.Job II) een dakopbouw gerealiseerd naar ontwerp van architectenbureau Ph. Kanters.
Omschrijving
Pakhuis St. Job, op een rechthoekige plattegrond (130 meter lang en 25 meter diep) opgetrokken met een inwendige constructie van ijzeren kolommen met fundamenten, wanden en balkons van gewapend beton, gefabriceerd door de Rotterdamse Cementsteenfabriek Van Waning & Co. De vloeren zijn van hout en rusten op houten binten. Het in totaal twaalf vemen tellende pakhuis, door een brandmuur verdeeld in St. Job I en St. Job II, bestaat uit zes bouwlagen onder een plat dak. Aan de havenzijde bevinden zich op het dak acht hoge, met lood beklede 'sheds' met luchtroosters. Het pakhuis heeft een totale oppervlakte van 19.000 m2 en heeft vier trappenhuizen, waarvan er twee zijn uitgevoerd met een personenlift. De gevels bevatten betonnen lisenen en friezen en zijn boven een borstwering van donkerrode baksteen opgetrokken in gele baksteen met natuurstenen hoek- en sluitstenen, lateien en vensterdorpels. De licht getoogde rollagen boven de vensters zijn van donkerrode baksteen. De kozijnen van de vensters zijn van hout, gevat in een betonnen raamwerk. De laaddeuren aan de kadezijde zijn van staal, de hijsluiken aan de landzijde van hout. De vensters en deuren zijn voorzien van getoogde bovenlichten. Aan de landzijde lopen de rollagen van de vensters op de begane grond door in een cordonlijst. Tussen de begane grond en de eerste verdieping loopt een smal fries van siermetselwerk.
De voorgevel (aan de landzijde) is verbijzonderd door twee kleine puntgevels: boven de middelste pakhuistravee en boven de laaddeuren van de meest zuidelijke travee. De middelste travee is bovendien iets breder dan de overige traveeën. In het midden van deze travee wordt het pakhuis in tweeën gedeeld door een dikke brandmuur. Op de begane grond bevindt zich links in deze travee een eenvoudige deur geflankeerd door rechthoekige vensters met rechts hiernaast een vensterpartij met een breed venster geflankeerd door twee smalle vensters; alle met licht getoogde bovenlichten. Deze middelste travee heeft op iedere verdieping een ijzeren balkon met een eenvoudige ijzeren balustrade. Het balkon is toegankelijk via twee smalle deuren geheel links en rechts van het balkon waartussen zich twee smalle vensters bevinden, eveneens met getoogde bovenlichten. Op de begane grond bevinden zich tien brede, op een rails verschuifbare, stalen laaddeuren, met aan weerszijden drie gekoppelde smalle vensters met getoogde bovenlichten. De meest zuidelijke travee is afwijkend geleed en heeft op de begane grond boven de borstwering drie grote rondboogvensters (oorspronkelijk waren dit deuren) met rustica betonnen venteromlijstingen. De meest noordelijke travee heeft een eenvoudige deur met bovenlicht en rechts hiervan een smal venster met bovenlicht.
De erboven gelegen pakhuizen worden ontsloten door boven elkaar gelegen houten hijsluiken met stalen lateien en zijn per pakhuis-travee voorzien van twee smalle, rechthoekige vensters met licht getoogde bovenlichten. De gevel wordt afgesloten door een geprofileerde houten daklijst met bakgoot op klossen en boven de pakhuisluiken stalen hijsbalken. Aan de havenzijde heeft het pakhuis een vergelijkbare geleding als aan de landzijde, met per travee gekoppelde pakhuisdeuren, geflankeerd door twee smalle vensters met bovenlicht. Een groot verschil met de landzijde is dat hier op de eerste, tweede, derde en vierde verdieping de laadbalkons over de volle breedte doorlopen. De brede onderste twee laadbordessen hebben altenerende uitstekende delen rustend op decoratief bewerkte betonnen consoles. De erboven gelegen laadbalkons zijn voorzien van een eenvoudige ijzeren reling. De begane grondverdieping heeft, conform de gevel aan de landzijde, per pakhuistravee een stalen, op een rail verschuifbare, laaddeur geflankeerd door drie gekoppelde smalle vensters. Aan weerszijden van de vensterrollagen en boven de laaddeuren loopt een gemetselde cordonlijst. Boven het derde pakhuistravee (van links) is op een betonnen plaat 'St. Job II' te lezen en boven het vierde pakhuistravee (van rechts) 'St. Job I'. Het middelste, bredere pakhuis, waarin zich twee trappenhuizen bevinden, heeft op de begane grond links een dubbele deur met rechts een smal venster met bovenlicht, waarnaast een klein venster ter grootte van het bovenlicht. Deur en vensters zijn aan elkaar gekoppeld door een doorlopende betonnen cordonlijst. Boven de deur bevindt zich een breed drieledig venster met een smal venster ernaast. Hiernaast op de begane grond een smalle deur met een hoog bovenlicht met rechts ernaast twee smalle vensters met dito bovenlichten. De bovenliggende verdiepingen in deze middentravee hebben links een dubbele laaddeur met rechts ernaast een smal venster en geheel rechts een smalle deur geflankeerd door twee smalle vensters. De meest zuidelijke travee had oorspronkelijk drie licht getoogde brede deuren, waarvan inmiddels de twee noordelijkste zijn dicht gemetseld. De zuidelijke zijgevel is op een deur op de begane grond na vrijwel blind. De gevel is verticaal geleed door vijf hoge spaarvelden boven natuurstenen lateien. Bovenin de gevel staat in natuurstenen belettering: 'N.V. BLAAUWHOEDENVEEM, AMSTERDAM ROTTERDAM ANTWERPEN' uit de bouwtijd.
Waardering
Pakhuis 'St. Job', in 1912-1914 gebouwd met ijzeren kolommen en een gewapend betonnen constructie, van algemeen belang vanwege architectuurhistorische en innovatieve waarde, alsook van belang uit typologisch oogpunt als een van de eerste pakhuizen aan de St. Jobshaven. Het pakhuis bezit een grote ensemblewaarde en neemt bovendien een belangrijke positie in binnen het oeuvre van architect J.J. Kanters.
Overige gegevens
Oorspronkelijke functies
Hoofdfunctie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functie | Verbijzondering | Toelichting |
---|---|---|---|---|---|
Ja | Handelsgebouwen, opslag- en transportgebouwen | Opslag | Pakhuis |
Bouwactiviteiten
Werkzaamheid | Van | Tot | Nauwkeurigheid | Toelichting |
---|---|---|---|---|
vervaardiging
|
1912
|
1914
|
exact
|
Bouwstijlen
Bouwstijl | Zuiverheid | Toelichting | Rijksmonumentnummer |
---|---|---|---|
Rationalisme
|
invloeden
|
Ambachten
Vakman | Beroep | Toelichting |
---|---|---|
Eriksson, Fr. ; Stad Rotterdam II
|
architect / bouwkundige / constructeur
|
|
Kanters, J.J. ; Stad Rotterdam II
|
architect / bouwkundige / constructeur
|