Actualiteit gegevens: 20-11-2020

Monumentgegevens

Monumentnummer
Het monumentnummer is een registergegeven
527154
Status: 
rijksmonument
Inschrijving register
Inschrijving register is een registergegeven
8 december 2003
Kadaster deel/nr: 
18845/116
Internationaal Kenteken: 
Nee

Locatie

Provincie
Provincie is een registergegeven
Noord-Holland
Gemeente
Gemeente is een registergegeven
Amsterdam
Woonplaats
Woonplaats is een registergegeven
Amsterdam
X-Y coördinaat: 
118585 - 486147

Omschrijving
De rijksmonumentomschrijving is een registergegeven voor zover noodzakelijk voor de identificatie van het rijksmonument

Inleiding

In 1922-1923 tot stand gekomen SCHOOLGEBOUW in oorsprong voor twee scholen voor 'Gewoon Lager Onderwijs' op de hoek van de Corantijnstraat en de Hoofdweg, naar ontwerp van de Dienst Publieke Werken in de stijl van de verstrakte Amsterdamse School. De school werd 'Corantijnschool' genoemd; tegenwoordig onder meer Basisschool 'Corantijn'. N.B. De vensters zijn vernieuwd.

Omschrijving

Op rechthoekig grondplan gebouwde dubbele school met drie bouwlagen onder plat dak. Plastisch gemetselde gevels in lichte geelbruine baksteen in Vlaams verband op deels hoger opgetrokken plint van donkere baksteen. Accenten in donkere natuursteen bij borstwering, vensterhoeken, gevelbeëindiging en halfronde uitbouwen. Cordonlijst in verticaal metselwerk. Symmetrische voor- en zijgevels. Voorgevel met brede middentravee met halfrond gemetselde uitbouwen aan weerszijden. Naast de uitbouwen de toegangspartijen met dubbele deuren. Centraal op de verdieping een groot negenruits venster met aan weerszijden de vensteropeningen van de kamers van de respectievelijke hoofden der school. De tweede verdieping is teruggezet en heeft een grote vensterpartij met dubbele toegangsdeur tot balcon met gemetselde borstwering met licht concave beëindiging met verticaal metselwerk en met acht kleine open gaten en vlaggenmasthouder. Zowel aan de rechter- als aan de linkerzijde vormt een hoger opgetrokken en schuingeplaatst en deels concaaf gemetselde opbouw de overgang tot de gevelwanden van de vleugels. Vleugels met per bouwlaag twee grote negenruits vensters van de klaslokalen. Verder met cordonlijst en een beëindiging van het balcon en de gevelbeëindiging met vertikaal metselwerk. De vrijwel identieke zijgevels hebben een groot meerruits geleed venster met traliewerk op de begane grond met brede stijlen en smallere horizontale roeden. Boven donker metselwerk twee in vertikaal verband gemetselde ronde uitbouwen. Flauw weglopende gevelvlakken met siermetselwerk. Donkere natuurstenen cordonlijst met balcon aan de zuidzijde bij een teruggezette hoekpartij en met balcon bij de middenpartij met concave beëindiging van de wering. Op de eerste en tweede verdieping op de hoek geplaatste vensters in verschillende uitvoering. De opgetrokken lagere middenpartij heeft verticale vensterstroken ter verlichting van het trappenhuis met twee gekoppelde brede stijlen en smallere horizontale roeden. Op de eerste verdieping hierin openslaande balcondeuren. Aan weerszijden een hoge overhoekse opbouw met schuin weglopende inkeping in het metselwerk bij de overgang naar de zijdelen van de hoofdgevel. Achtergevel met symmetrische vensterverdeling en met middenpartij met vensters van de trappenhuizen en met teruggezet geveldeel. De vensters van de trappenhuizen hadden eertijds een glas-in-lood raamvulling. De trappenhuizen hebben nog de oorspronkelijke leuningen met de sierlijke smeedijzeren aanzetten op natuurstenen voeting op de begane grond.

Waardering

Dubbel schoolgebouw uit 1922-1923 van algemeen belang vanwege de cultuur- en architectuurhistorische en typologische waarde als representatief voorbeeld van de plastisch gedetailleerde schoolontwerpen in de stijl van de verstrakte Amsterdamse School door de architecten van Publieke Werken.

Adressen
Straatnaam, Huisnummer, Postcode en Woonplaats zijn registergegevens

HoofdadresStraatNrToev.PostcodeSitueringLocatieWoonplaats
JaCorantijnstraat21058 DDDe BaarsjesAmsterdam
NeeCorantijnstraat41058 DDDe BaarsjesAmsterdam

Oorspronkelijke functies

HoofdfunctieFunctiesoortHoofdcategorieSubcategorieFunctieVerbijzonderToelichting
Jaoorspronkelijke functieCultuur, gezondheid en wetenschapOnderwijs en wetenschapSchoolgebouwOpenbare school

Percelen
De naam van de kadastrale gemeente, de sectie en het perceelnummer zijn registergegevens

Kadastrale gemeenteSectieGrondperceelKad. objectAppartement
Sloten Noord-HollandM2114

Bouwstijlen

HoofdstijlSubstijlZuiverheidToelichting
ExpressionismeAmsterdamse schoolinvloeden

Bouwtypen

HoofdcategorieSubcategorieBouwtypeToelichting
Cultuur, gezondheid en wetenschapOnderwijs en wetenschapLagere school

Bouwactiviteiten

VanTotNauwkeurigheidWerkzaamheidToelichting
19221923exactvervaardiging

Ambachten

NaamBeroepToelichting
Publieke Werken ; Stad Amsterdamarchitect / bouwkundige / constructeur