Complexgegevens

Complexnummer
510659

Omschrijving

Complexomschrijving

Inleiding

Complex bestaande uit een SCHOOLGEBOUW met TOEGANGSHEK in 1920/21 gebouwd naar een ontwerp van architect J. Tilbusscher. De school die onderdak bood aan een gereformeerde lagere school en een ulo, verving de lagere school die toentertijd aan de overkant stond. Bij de oplevering waren er zeven lokalen beschikbaar voor het lager onderwijs en vier voor de ulo. Tegen de zin van de architect in werden de toiletten buiten het gebouw geplaatst. Waarschijnlijk werd omstreeks 1928 de linker zijvleugel verlengd met een iets uitspringend gedeelte in dezelfde stijl om onder andere de toiletten naar binnen te kunnen verplaatsen. In 1951 werd de ulo in een ander gebouw ondergebracht. Aan de zuidzijde kreeg het gebouw in 1982 een nieuwe aanbouw, bestaande uit een tussenlid met plat dak en een dwars daarop geplaatst rechthoekig pand onder een schilddak. Deze uitbreiding valt buiten de rijksbescherming. In 1990 vond er een aanpassing plaats binnen het gebouw om de vraag naar meer lokalen op te lossen. De centrale trap in de hal werd in dezelfde stijl een verdieping hoger gemaakt en op zolder werden twee nieuwe lokalen gecreëerd, waarbij er voor de lichttoevoer een reeks nieuwe dakkapellen aan de achterzijde werd geplaatst. Tevens werd er een replica van het toegangshek gemaakt voor de zij-ingang en werden de ramen aan de achterzijde vervangen door ramen met geëtste roedenverdeling.

Het schoolgebouw dat is opgetrokken in een op het Rationalisme geënte stijl strekt zich uit langs de Schoolstraat en De Vlijt, terwijl de hoofdentree met toegangshek op de hoek van beide straten is gesitueerd. Aan de achterzijde bevindt zich het schoolplein met in het midden drie bomen met in een carré eromheen houten banken.

Waardering

Complex van school met toegangshek van algemeen cultuur- en architectuurhistorisch belang

- als voorbeeld van een grote gereformeerde plattelandsschool uit 1920 waar twee onderwijsniveaus in onder waren gebracht

- vanwege de karakteristieke vormgeving van school en hek

- vanwege de vrij hoge mate van gaafheid van de samenstellende onderdelen

- vanwege de zeldzaamheid van voorkomen van een school van zo grote omvang in de regio het Hogeland

- vanwege de markante ligging op een hoek