Complexgegevens

Complexnummer
512148

Omschrijving

Inleiding

Het STATION "Hemmen-Dodewaard" is een complex bestaande uit een STATIONS-GEBOUW met daarin ondergebracht twee woningen, een vrijstaand VOORMALIG TOILET-GEBOUW ten oosten van het stationsgebouw en een vrijstaande (FIETSEN)-BERGING ten westen hiervan. De gebouwen liggen allen ten noorden van de spoorlijn Tiel - Elst en ten zuiden van de Boelenhamsestraat, de oude verbindingsweg tussen de dorpen Dodewaard en Hemmen. Aan de noordzijde van het stationsgebouw loopt een halfverharde verbindingsweg naar de Boelenhamsestraat. Aan weerszijden van deze weg bevinden zich monumentale bomen. Het station is in 1881 - 1882 gebouwd in chaletstijl. Het ontwerp is vrijwel zeker van de architect M.A. van Wadenoyen. In 1914 werd het station uitgebreid met een aanbouw in de vorm van een erker voor de bediening van de beveiligingsinrichtingen. Rond 1945 zijn de wachtkamers verbouwd tot woning. Deze herbestemming tot woning was het gevolg van oorlogshandelingen waardoor het huis van een gezin, gelegen bij de overweg Dalwagen, werd verwoest. In 1973 werd het station opgeheven en gedegradeerd tot een halte aan de spoorlijn "Hemmen-Dodewaard". In die tijd is ook het kantoortje met de daarachter gelegen bagageruimte bij de woning in de voormalige wachtkamers getrokken. Het toiletgebouw is sinds 1983 (?) geheel in gebruik als berging. Het oostelijke deel van de (fietsen)berging was vanouds al berging voor de (westelijke) woning. Tevens bevatte dit gebouw nog een algemene bergplaats, een bergplaats voor lampen en bergplaats voor gereedschap. Het westelijke deel van de berging werd later in gebruik genomen door Van Gend & Loos. Momenteel bevindt zich in dit deel van het gebouw een fietsenberging. Het stationsgebouw is in werkelijkheid groter dan op de ontwerptekening staat weergegeven. Er is echter geen bouwnaad aangetroffen die duidt op een verlenging van het gebouw, zodat mag worden aangenomen dat van het oorspronkelijke ontwerp is afgeweken. Het complex bestaat uit in kruisverband gemetselde, bruinrode bakstenen gebouwen welke zijn voorzien van versieringen in rode verblendsteen en antracietkleurige (gesmoorde?) baksteen. Zo worden de onder- en bovendorpels van de vensters geaccentueerd door een enkele of dubbele antracietkleurige speklaag en is de afzaat van de voorspringende plint van rode steen en zijn de segmentbogen van rode baksteen of een combinatie van rode en antracietkleurige baksteen. De boogvelden zijn voorzien van rode en antracietkleurige baksteen in siermetselwerk. Alle vensters hebben een hardstenen onderdorpel.

Waardering

Het STATION "Hemmen-Dodewaard" bestaat uit een STATIONSGEBOUW met daarin ondergebracht twee woningen, een VOORMALIG TOILETGEBOUW en een (FIETSEN)-BERGING uit 1881 - 1882 in chaletstijl naar een ontwerp van M.A. van Wadenoyen.

- van architectuurhistorische waarde als gaaf en goed voorbeeld van een complex dat opvalt door esthetische kwaliteiten, gave verhoudingen en een vrijwel gave detaillering in vormgeving en materiaalgebruik, in zowel in- als exterieur. Het complex is van belang als voorbeeld van een functionele en typologische ontwikkeling van het station als gebouwtype. Tevens is het complex een goed voorbeeld van het werk van de architect M.A. van Wadenoyen en neemt een belangrijke plaats in binnen de landelijke architectuurgeschiedenis van stationsgebouwen. Het complex is een goed voorbeeld van de chaletstijl.

- van stedenbouwkundige waarde doordat het complex onderdeel is van een historisch gegroeid landschappelijk gebied. Daarin speelt het complex een beeldbepalende rol. Het complex heeft een zeldzaamheidswaarde qua aanleg en relatie met de omgeving. Er is een duidelijk verband tussen het complex en de historische verkaveling van de omgeving. Het complex ligt ten noorden van de spoorlijn Tiel - Elst en ten zuiden van de Boelenhamsestraat, de oude verbindingsweg tussen de dorpen Dodewaard en Hemmen.

- van cultuurhistorische waarde als een complex dat van belang is vanwege zijn specifieke functie : vroeger station, thans halte "Hemmen-Dodewaard". Het complex is van belang vanwege zijn verschijningsvorm, verbonden met een technische ontwikkeling : de spoorwegen.