Complexgegevens

Complexnummer
513943

Omschrijving

Inleiding

Het complex van de voormalige paardentramremise en kantoor gelegen tussen de Overtoom en het Vondelpark is gerealiseerd in 1877 in eclectische trant naar een ontwerp van A.L. van Gendt en is een van zijn eerste projecten in Amsterdam. Het complex is tot stand gekomen nadat het gemeentebestuur de Amsterdamsche Omnibus Maatschappij concessie had gegeven op enkele trajecten een paardentram te exploiteren. Iedere lijn werd aan het eindpunt voorzien van een eigen remise voor de stalling van de paarden en trams. In 1899 nam de gemeente de taken van de vervoersmaatschappijen over en ging men over tot de electrificatie van het tramnet. De remises werden overbodig en zijn langzamerhand bijna allemaal verdwenen. Het complex aan de Overtoom werd onderdeel van een autoverhuurbedrijf en werd daarom aangepast. Het complex aan de toen nog ongedempte Overtoom werd gebouwd op een perceel haaks liggend op het Vondelpark op het terrein van het voormalige woonhuis Bremerlehe met omringende tuinen . De remise bevindt zich achter het aan de straat gelegen kantoor. Het complex omvatte aanvankelijk een kantoorgebouw, een stalgebouw, een smederij en een rijtuigenstalling (door brand verwoest). Later werd aan de remise een ziekenstal toegevoegd.

Het complex bestaat uit de volgende onderdelen: A. KANTOOR B. PAARDENTRAMREMISE met smederij en ziekenstal

Omschrijving

De twee gebouwen zijn op een langwerpig perceel gebouwd dat haaks op het Vondelpark is gesitueerd. De panden zijn achter elkaar geplaatst met het kantoor aan de straatzijde. Naast het kantoorgebouw bevindt zich het straatje dat leidt naar de remise die vanaf de straat nagenoeg aan de zicht onttrokken is. De gebouwen vallen op door opmerkelijke detailleringen en houden de herinnering levend aan de Amsterdamse Omnibus Maatschppij.

Waardering

Het complex is van algemeen belang vanwege de architectuur- en cultuurhistorische waarde en heeft een belangrijke zeldzaamheidswaarde vanuit typologisch en industrieel-historisch oogpunt als voorbeeld van een paardentramremise naar vroeg ontwerp van A.L. van Gendt en vanwege de plaats in de ontwikkelingsgeschiedenis van het lokale openbaar vervoer. Het complex heeft ensemblewaarde vanwege de historische relatie die de complexonderdelen met elkaar onderhouden.