Complexgegevens

Complexnummer
518641

Omschrijving

Inleiding

Het complex Terrein Zuid Limburgse Stoomtrein Maatschappij bestaat uit een stationsgebouw, twee seinhuisjes, een spoorwegwatertoren en overige spoorweg-infrastructuur met bedieningsinstallaties, seinen en wissels. Het station werd gebouwd in 1908, de watertoren in 1929, de seinhuisjes en de overige spoorweginfrastructuur dateren uit het eerste kwart van de 20ste eeuw. Het betreft een langgerekt complexterrein langs de Stationstraat met centraal gelegen het stationsgebouw. Ten westen van het stationsgebouw bij een spoorwegovergang ligt seinhuisje Post II; ten oosten van het stationsgebouw het seinhuisje Post I. In de nabijheid van Post I bevinden zich de spoorwegwatertoren, het restant van een locomotieven-draaischijf en een waterput met vulinstallatie voor locomotieven.

De aan- en bijbouwen die dateren van na 1940 zijn uitgesloten van bescherming.

Omschrijving

Stationsgebouw, twee seinhuisjes met bedieningsinstallaties, seinen en wissels, een spoorwegwatertoren, het restant van een locomotievendraaischijf, een waterput en een vulinstallatie voor de locomotieven.

De toegepaste bouwstijl voor stationsgebouw en seinhuisjes is Traditionalisme. De spoorwegwatertoren is gebouwd in een functionalistische stijl.

De toegepaste bouwmaterialen voor het stationsgebouw zijn baksteen, graniet, hout, smeedwerk en pleisterwerk. De seinhuisjes zijn gebouwd in Kunradersteen en hout. De spoorwegwatertoren is gebouwd in baksteen en beton. Het restant van de draaischijf is vervaardigd in baksteen.

Waardering

Het complex ZLSM te Simpelveld bezit cultuurhistorische waarden als bijzondere uitdrukking van een sociaal-economische en typologische ontwikkeling. Architectuurhistorische waarden ontleent het complex aan de esthetische kwaliteiten van de diverse ontwerpen, het bijzondere materiaalgebruik, de ornamentiek en met name voor wat betreft het stationsgebouw de bijzondere samenhang tussen exterieur en delen van het interieur. Ensemblewaarde bezit het complex als essentieel onderdeel van het spoorlijntraject Maastricht-Aken. Het complex is tevens van bijzondere betekenis wegens de situering en daarmee verbonden met de ontwikkeling van de streek en van belang voor het aanzien van de kern Simpelveld. Het complex is tenslotte van belang wegens de redelijke mate van architectonische gaafheid van de diverse complexonderdelen en de architectuurhistorische, typologische en functionele zeldzaamheid.

Het complex is van algemeen belang wegens de betekenis voor de geschiedenis van bedrijf en techniek met name voor die van het stoomtijdperk, een relatief kort hoofdstuk uit de geschiedenis van de techniek, in het bijzonder die van de spoorweghistorie.