Registergegevens

Monumentgegevens

Monumentnummer
509283
Inschrijving register
Kadaster deel/nr
82754/136
Internationaal kenteken
Nee
Kadastrale aanduiding
Mill G 1983
Spoorstraat 41, 5451 GA te Mill

Omschrijving

Inleiding:

SPOORWEGSTATION uit 1872 van Mill. Het station is gebouwd door de Noord-Brabantsch-DuitscheSpoorweg-Maatschappij (NBDS). In de gemeenten Haps, Oeffelt enSchijndel werden in die tijd, dezelfde stations gebouwd. In 1919 neemt het staatsspoor de lijn over. In 1922 gaat de NBDS failliet. Het spoorwegstation lag in het traject Wesel(West-Duitsland)-Vlissingen. Alle koninklijke treinen en overigens alle internationale treinen stopten in Mill. Het reizigersverkeer stopte in 1950. Het goederen vervoer tot 1972. Het tracé, dat nog duidelijk herkenbaar is in de structuur van Mill, loopt dwars door de kern. De spoorlijn zelf is verwijderd. Het station wordt nu gebruikt als jongerencentrum"de Wissel".

Omschrijving:

Het eenlaagse station heeft een T-vormige plattegrond. Zadeldaken met overstek, houten windveren en topgevelbekleding ondersteund door gebogen en geprofileerde korbeelhouten. Opgaand werk bestaat uit gepleisterde baksteen met horizontale banden en stuclijsten bij de vensters. De getoogde muuropeningen voorzien van achtruits vensters en deuren. In de noord-oostkant van de voorgevel drie smeedijzeren ringen voor het vastzetten van paarden. Interieur is geheel gewijzigd.

Waardering:

Het spoorwegstation is van algemeen belang vanwege de cultuurhistorische waarde als het laatste gaaf bewaarde stationsgebouw aan de voormalige spoorlijn Wesel-Vlissingen en als voorbeeld van de typologische ontwikkeling van het spoorwegstation aan deze lijn. Het heeft ensemblewaarde vanwege de samenhang met de spoorlijn welke als tracé, in het landschap nog steeds herkenbaar is en ontleent een meerwaarde aan de oorlogshandelingen rondom deze spoorlijn in mei 1940. Het exterieur is in hoge mate gaaf bewaard gebleven en het bouwtype is zeldzaam.

Literatuur:Romers, H., De Spoorwegarchitectuur in Nederland 1841-1938,Zutphen 1981.

Overige gegevens

Oorspronkelijke functies

Hoofdfunctie Hoofdcategorie Subcategorie Functie Verbijzondering Toelichting
Ja Handelsgebouwen, opslag- en transportgebouwen Transport Spoorwegstation

Bouwactiviteiten

Werkzaamheid Van Tot Nauwkeurigheid Toelichting
vervaardiging
1872
1872
globaal

Bouwstijlen

Bouwstijl Zuiverheid Toelichting Rijksmonumentnummer
Traditionalisme
invloeden