Registergegevens
Monumentgegevens
- Monumentnummer
- 529871
- Complexnummer
- 529868 - Scholencomplex Frankendaal
- Inschrijving register
- Kadaster deel/nr
- 82976/45
- Internationaal kenteken
- Nee
- Kadastrale aanduiding
-
Rotterdam V 5938
Omschrijving
Inleiding
SCHOOLGEBOUW, deel uitmakend van het scholencomplex "Frankendaal", in 1930 gebouwd als dubbele school voor Gewoon Lager Onderwijs en gesitueerd op het zuidoostelijk deel van het terrein, parallel aan de Frankendaal. De school ligt in het verlengde van een gelijkvormig schoolgebouw.
N.B. Het schoolgebouw is tegenwoordig door middel van een tussenbouw op de verdieping verbonden met het naastgelegen schoolgebouw.
Omschrijving
Het schoolgebouw is opgetrokken op een rechthoekige plattegrond en omvat twee bouwlagen onder een laag, overstekend schilddak met grijze pannen, met daarop vijf hoge schoorstenen. De bakstenen gevels zijn witgeverfd boven een basement van rode en gele baksteen. De vensters zijn voorzien van smalle stalen profielen met roedenverdeling. Het gebouw is aan de korte zijden voorzien van lagere uitbouwen. De oostelijke uitbouw omvat een bouwlaag omvat en functioneerde oorspronkelijk als hoofdingang voor de school op de begane grond. De westelijke uitbouw bestaat uit twee bouwlagen en bevat het trappenhuis en de voormalige hoofdingang voor de school op de verdieping. De voorgevel heeft op beide bouwlagen 36 vensters, waarbij die op de begane grond voorzien zijn van uitgebouwde, geluidsisolerende kasten van staal, glas en natuursteen. De oostelijke uitbouw bevat hier rechts een dubbele deur met links daarvan twee kleine rechthoekige vensters. De oostelijke zijgevel bevat op de begane grond vier grote getoogde vensters en op de verdieping vier smalle hoge vensters. De achtergevel is, op de uitbouwtjes na, symmetrisch en heeft een iets terugliggend middendeel. Het middendeel bevat op de begane grond 30 vensters en op de verdieping tien smalle lange vensters. De kap bevat in het midden een driehoekig venster. Aan weerszijden hiervan bevinden zich op de begane grond zeven smalle rechthoekige vensters en de verdieping bevat zeven iets bredere vensters. Aan de oostzijde van de achtergevel, bevindt zich het lage uitbouwtje met daarin een dubbele deur. De westelijk gelegen, hogere uitbouw is hier op de verdieping voorzien van een smalle verticale vensterstrook. De westelijke zijgevel bevat op de begane grond in het midden een dubbele deur met geometrisch siertraliewerk met aan links hiervan een venster en aan de rechterzijde twee vensters. De klaslokalen bevinden zich op beide verdiepingen aan de zijde van de voorgevel, terwijl aan de achterzijde, de gang en de toiletruimten zijn gesitueerd. De gangen en de trappenhuizen zijn op de begane grond voorzien van rechthoekige gele tegels, terwijl op de verdieping gebruik is gemaakt van vierkante witte tegels. In beide gevallen afgewerkt met een band van smalle rechthoekige zwarte tegels.
Waardering
Uit 1930-1933 daterend schoolgebouw in zakelijk-expressionistische trant als beeldbepalend en historisch-functioneel onderdeel van het scholencomplex "Frankendaal" van algemeen belang vanwege de architectuurhistorische, cultuurhistorische, typologische, stedenbouwkundige en ensemblewaarde. Tevens van belang binnen het (scholen)oeuvre van architect A. van der Steur, uit de periode dat hij werkzaam was bij de Rotterdamse Dienst Gemeentewerken, Hoofdafdeling III Stadsuitbreiding en Gebouwen.
Overige gegevens
Oorspronkelijke functies
Hoofdfunctie | Hoofdcategorie | Subcategorie | Functie | Verbijzondering | Toelichting |
---|---|---|---|---|---|
Ja | Cultuur, gezondheid en wetenschap | Onderwijs en wetenschap | Schoolgebouw | Openbare school |
Bouwactiviteiten
Werkzaamheid | Van | Tot | Nauwkeurigheid | Toelichting |
---|---|---|---|---|
vervaardiging
|
1930
|
1930
|
exact
|
Bouwtypen
Hoofdcategorie | Subcategorie | Bouwtypen | Toelichting |
---|---|---|---|
Cultuur, gezondheid en wetenschap | Onderwijs en wetenschap | Basisschool |
Bouwstijlen
Bouwstijl | Zuiverheid | Toelichting | Rijksmonumentnummer |
---|---|---|---|
Expressionisme
|
stijlzuiver
|