Complexgegevens

Complexnummer
530907

Omschrijving

Omschrijving van het complex

Inleiding

Het complex TWEEDE VRIJZINNIG CHRISTELIJK LYCEUM (thans -2009- Segbroekcollege) bestaat uit het LYCEUM, de bijbehorende CONCIERGEWONING en het SCHOOLPLEIN met TUIN rondom de beide gebouwen. Het lyceum werd gebouwd in de periode 1949-1956 naar ontwerp van architect J.J.P. Oud en is gelegen op een segmentvormige strook grond tussen de Segbroeklaan en de Goudsbloemlaan, een vorm die mede de grondvorm van de school bepaalde. Het lyceum werd gebouwd op de in de gedurende de oorlogsjaren ontruimde en als Sperrgebiet ten behoeve van de Atlantikwall ingerichte weststrook van Den Haag. In 1946 oorlog ontwierp W.M. Dudok het wederopbouwplan Sportlaan-Zorgvliet, waarbinnen de school gelegen is. Oud en Dudok hadden regelmatig contact over de locatie, hoogte en vorm van het lyceum. Oud wilde zijn functionalistische architectuur laten aansluiten bij de ontwikkelingen in het onderwijs en in de stedenbouw en zette zich af tegen de ontwikkeling om standaardscholen te bouwen. In de school zijn principes uit het Daltononderwijs toegepast, zoals vaklokalen voor de leerkrachten.

Omschrijving

Het LYCEUM, dat uit drie bouwdelen bestaat, ligt ten noorden van het schoolplein. Bij de entree tot het schoolplein aan de Goudsbloemlaan, ligt de CONCIERGEWONING, eveneens naar ontwerp van Oud. Het SCHOOLPEIN met aansluitende TUIN strekken zich hierachter uit en vormen de toegang tot de hoofdentree van de school. De achterzijde van de school is aan de Segbroeklaan gesitueerd, een van de belangrijkste verkeersaders in de stad. De school wordt aan de Segbroeklaan geflankeerd door het flatgebouw Segbroeklaan 508-614 uit 1953-1957 naar ontwerp van architect Piet Zanstra. In de school bevindt zich monumentale kunst van Karel Appel, Wessel Couzijn en Rudi Rooyackers. De conciërgewoning bij de entree is het enige vrijstaande woonhuis dat Oud ontwierp. Op de buitengevels een beeld van kunstenaar Aat van den IJssel Het schoolplein heeft aan de voorzijde van de school een rastervormige bestrating van betonplaten en klinkerbanden (oorspronkelijk deels voorzien van een lage begroeiing) en wordt omgeven door een bestrating met betontegels zodat de ligging van de bouwdelen op het perceel wordt accentueerd. Op het schoolplein enkele boomgroepen. Rondom de school ligt de tuin met gazons en onder andere een schooltuin, bomen en heesters. Een deel van het schoolplein is thans (2009) in gebruik als fietsenstalling. In 2003 werden op twee plaatsen op last van de brandweer twee vrijstaande brandtrappen geplaatst.

Waardering

Het complex TWEEDE VRIJZINNIG CHRISTELIJK LYCEUM van architect J.J.P. Oud, bestaand uit het LYCEUM, de CONCIERGEWONING en het SCHOOLPLEIN met TUIN, is van algemeen belang als toonbeeld van de vroege Wederopbouw vanaf 1940 vanwege:

- de sociaal-historische betekenis als zijnde een symbool voor het herrezen Nederland en de toenemende naoorlogse welvaart;

- de cultuurhistorische waarde als uitdrukking van onderwijsvernieuwing en toepassing van principes uit het Daltononderwijs, waarbij elke vakdocent een eigen vaklokaal had en de leerlingen tussen de lesuren van lokaal wisselden, en de daardoor veroorzaakte verkeersstromen het noodzakelijk maakten dat er goede verkeersruimten waren zoals een hal en trappenhuizen;

- de architectuurhistorische betekenis als voorbeeld van een gaaf bewaard gebleven naoorlogs schoolgebouw, vanwege de bijzondere kwaliteiten van het ontwerp, met zijn zorgvuldige groepering en inpassing van de bouwdelen, detaillering en materiaalgebruik van in- en exterieur, de toepassing van monumentale kunst van Karel Appel, Wessel Couzijn, Rudi Rooyackers en Aat van den IJssel, alsmede de plaats die het gebouw inneemt in het oeuvre van architect J.J.P. Oud;

- de kunsthistorische waarde vanwege de kunstwerken van Appel, Couzijn, Rooyackers en Van den IJssel;

- de stedenbouwkundige waarde vanwege zijn situering binnen het wederopbouwplan van W.M. Dudok ter plaatse van een deel van de voormalige Atlantikwall, ingeklemd in het segment tussen Segbroeklaan en Goudsbloemlaan;

- de functionele, compositorische en visuele relatie tussen de complexonderdelen.