Complexgegevens

Complexnummer
510715

Omschrijving

Inleiding

Het Deventer station van de Nederlandse Spoorwegen met bijgebouwen is in 1914 gebouwd naar ontwerp van H. Menalda van Schouwenburg, in Rationalistische stijl.

Het complex bestaat uit een HOOFDGEBOUW (mon.nr. 510716), een RIJWIELSTALLING en GOEDERENLOODS (mon.nr. 510717), een EILANDPERRON met bebouwing en overkapping (mon.nr. 510718) en een WATERTOREN MET KETELHUIS (mon.nr. 510719).

Het station is gebouwd als vervanging van de onderstations van de Staatsspoorwegen aan de lijn Zutphen-Deventer-Zwolle en van de Hollandse IJzeren Spoorwegmij, aan de lijn Apeldoorn-Deventer-Almelo. Aan de westzijde van het perron is te zien waar de twee doodlopende sporen van de Overijsselse Lokaal Spoorlijn Deventer-Ommen gelegen hebben. Met de bouw van het nieuwe station is de spoorlijn opgehoogd en zijn drie viaducten voor het wegverkeer aangelegd. De gladgesleten basaltkeibestrating voor het goederenstation, deel van de openbare weg, dateert van de bouwperiode van het station en is mede van belang.

Het stationsgebouw was oorspronkelijk op de verdieping behangen met luiken. De uitgang, identiek aan de ingang, is dichtgezet. In de zijgevel (W) is door verbouw van een raampartij een uitgang gemaakt, onder de originele verplaatste luifel. De spits van de uitgebouwde traptoren is na WO II verwijderd. De kaartcontrolekiosk in de doorgang naar de perrons is verdwenen.

Waardering

Stationscomplex van architectuurhistorisch en stedenbouwkundig belang

- als fraai en compleet voorbeeld van een station in een voor dit gebouwtype niet veel gebruikte architectonische stijl

- vanwege de kwaliteit van het ontwerp

- vanwege de beeldbepalende ligging, die de stadsontwikkeling van Deventer illustreert

- vanwege de gaafheid van interieur en exterieur