Complexgegevens

Complexnummer
521370

Omschrijving

Inleiding.

In het dorp Almkerk ligt aan de noordzijde van de Voorstraat een complex bestaande uit een SCHOOL (1) met ONDERWIJZERSWONING (2) uit 1883. In dat jaar werd de school geopend als Openbare school. In 1914 gebruikte de Openbare school nog maar één lokaal, en werden de andere lokalen toegewezen aan de Hervormde school. De Openbare school werd in 1964 opgeheven, waarna het gebouw tot 1969 in gebruik was door de Hervormde school. Waarschijnlijk dateert het in het westen toegevoegde dwarsvolume uit 1925. Stilistisch behoort het complex tot het Eclecticisme. Woning en school zullen aanvankelijk anders met elkaar verbonden zijn geweest. Mogelijk dateert de achterlig- gende gang met twee ingangen uit 1914, danwel 1925 toen er veranderingen plaats vonden. Het woonhuis is na sluiting van de school als gebouw van de GGD in gebruik geweest. De bovenverdieping is geschikt gemaakt voor bewoning. De begane grond en de school zijn nu in gebruik door de muziekschool.

Omschrijving.

Het langgerekte complex ligt in het gedeelte van de Voorstraat waar de diepe percelen onder een scherpe hoek aan de weg grenzen. Onder deze hoek zijn ook het woonhuis en de achterliggende school gebouwd en wel zodanig dat de gang op het noorden en de lokalen en het schoolplein op het zuiden liggen. Voor het woonhuis ligt een siertuin met grindpaden, buxushaagjes, wilgen en leilindes. Links van het complex ligt het schoolplein begrensd door een bakstenen muurtje, deels met bankjes. Langs de achter- en zijgevel van het complex sluit een smalle strook groen aan op de omringende tuinen.

Waardering.

Het complex is van algemeen belang. Het heeft cultuurhistorische waarde als bijzondere uitdrukking van de ontwikkeling van het onderwijs en de typologische ontwikkeling van de dorpsschool. Het heeft architectuurhistorische waarde wegens de esthetische kwaliteit van het ontwerp en de detaillering van elk der objecten die als type van belang zijn voor de architectuurgeschiedenis. Het complex heeft ensemblewaarde door de samenhang der samenstellende onderdelen en vanwege de karakteristieke situering onder een scherpe hoek in de lintbebouwing aan de Voorstraat. Het complex is van belang wegens de gaafheid van de architectonische hoofdvorm, de hoogwaardige kwaliteit van de samenstellende onderdelen en de eveneens hoogwaardige kwaliteit van het interieur van de school. Het complex is als voorbeeld van een dorpsschool betrekkelijk zeldzaam.