Actualiteit gegevens: 15-10-2019

Monumentgegevens

Monumentnummer
Het monumentnummer is een registergegeven
521371
Monumentnaam
De monumentnaam is een registergegeven voor zover noodzakelijk voor de identificatie van het rijksmonument
Schoolcomplex
Complexnummer: 
521370 - Schoolcomplex
Status: 
rijksmonument
Inschrijving register
Inschrijving register is een registergegeven
20 december 2001
Kadaster deel/nr: 
13400/17
Internationaal Kenteken: 
Nee

Locatie

Provincie
Provincie is een registergegeven
Noord-Brabant
Gemeente
Gemeente is een registergegeven
Altena
Woonplaats
Woonplaats is een registergegeven
Almkerk
X-Y coördinaat: 
125146 - 420198

Omschrijving
De rijksmonumentomschrijving is een registergegeven voor zover noodzakelijk voor de identificatie van het rijksmonument

Inleiding.

Ten westen van het complex gelegen SCHOOL met vier in elkaars verlengde liggende lokalen heeft aan de zuidzijde het schoolplein dat door de westelijke aanbouw L-vormig wordt begrensd. Het hoofdvolume kreeg aan de noordzijde een omlopende gang met ingangen aan het schoolplein tussen huis en school en school en aanbouw.

Omschrijving.

Het schoolgebouw op langgerekte plattegrond is opgetrokken in kruisverband baksteen onder een zadeldak belegd met zwarte oud-Hollandse pannen tussen topgevels met overstek. Aan de dakvoet liggen voor en achter zinken goten op doorlopende beugels. De muur aan de zuidelijke langszijde heeft een plint, hoekpilasters en gevelbeëindiging met rondboogfries die alle lichtgeel gepleisterd zijn. De beide topgevels hebben een dito klimmend rondboogfries, terwijl aan de noordelijke langszijde onder de dakvoet slechts een vlakke lijst loopt. Gepleisterd zijn ook de geprofileerde cementen omlijstingen van de twaalf segmentboogvensters met vierdelige stolpramen met gedeelde klaplichten naar binnen. Onder de vensters loopt een hoekige cordonlijst die bestaat uit natuurstenen dorpels onder de ramen en cementen tussenstukken. In elk der dwarsgevels ligt een dichtgezet raam met in de top aan de voorzijde een oculus met ijzeren rozetraam, aan de achterzijde een ijzeren plaat over, vermoedelijk, een rondraam. Aan drie zijden van het schoolgebouw ligt, met de ingangen aan het schoolplein, een lage gang onder plat dak, die is opgetrokken in kruisverband baksteen met twee blokvormige uitbouwen voor toiletten. De lijstgoot ligt in de staafankers. Verder zijn er muuropeningen met openslaande deuren en twee vensters met zesruitsschuiframen met achtlicht. De ingang tussen woning en school heeft boven twee hardstenen treden een dubbele beglaasde deur onder een segmentboog van strekken en een sluitsteen. De identieke tweede ingang geeft ook toegang tot het volume dat haaks op het schoolgebouw is geplaatst. Dit is opgetrokken in kruisverband baksteen onder een zadeldak belegd met kruispannen tussen topgevels met windveer op het zuiden. Een schoorsteen op het noorden. Aan de dakvoet ligt aan de voorzijde een lijstgoot, achter een bakgoot op beugels. In de gevel liggen drie achtruitsramen onder segmentboog. Inwendig ligt na de beide ingangen een vestibule met dubbele deuren in beglaasde kozijnen. Aan de gang liggen vier grote lokalen, elk met twee hoge kasten met dubbele paneeldeuren en dichtgezette opening in de tussenmuur. Naar de gang ligt in elk lokaal behalve een klein raam, de deur naar de gang, waarin een raam met kleine roedenverdeling. De gang is belegd met geel-zwarte vloertegels in ruitmotief, de muren met gele tegels en zwarte plint. Het haaksliggende volume bestaat uit een hoge ongedeelde ruimte met drie blinde muren onder het oorspronkelijke stucplafond. Van belang is dat in het gehele gebouw deuren, ramen en in de gangen de vloeren en muren in de oorspronkelijke staat aanwezig zijn.

Waardering.

Het object is van algemeen belang. Het heeft cultuurhistorische waarde als herinnering aan de ontwikkeling in het onderwijs en vanwege de typologische ontwikkeling van de dorpsschool. Het bezit architectuurhistorische waarde vanwege de esthetische kwaliteit van het ontwerp en detaillering en is als type van belang voor de architectuurgeschiedenis. Het heeft ensemblewaarde als onderdeel van een harmonisch geheel, verder bestaand uit de onderwijzerswoning en het schoolplein.

De school is zowel exterieur als interieur bijzonder gaaf bewaard gebleven en is als zodanig zeldzaam.

Adressen
Straatnaam, Huisnummer, Postcode en Woonplaats zijn registergegevens

HoofdadresStraatNrToev.PostcodeSitueringLocatieWoonplaats
JaDe Oude School14286 ALAlmkerk
NeeDe Oude School24286 AKAlmkerk
NeeDe Oude School44286 AKAlmkerk
NeeDe Oude School64286 AKAlmkerk
NeeDe Oude School84286 AKAlmkerk
NeeDe Oude School34286 ALAlmkerk
NeeDe Oude School54286 ALAlmkerk
NeeDe Oude School74286 ALAlmkerk

Oorspronkelijke functies

HoofdfunctieFunctiesoortHoofdcategorieSubcategorieFunctieVerbijzonderToelichting
Jaoorspronkelijke functieCultuur, gezondheid en wetenschapOnderwijs en wetenschapSchoolgebouwOpenbare school

Percelen
De naam van de kadastrale gemeente, de sectie en het perceelnummer zijn registergegevens

Kadastrale gemeenteSectieGrondperceelKad. objectAppartement
WOUDRICHEME2246
WOUDRICHEME2247

Bouwstijlen

HoofdstijlSubstijlZuiverheidToelichting
Eclecticismeonbepaald

Bouwactiviteiten

VanTotNauwkeurigheidWerkzaamheidToelichting
18831883exactvervaardiging
19141914globaalverbouwing
19251925globaalverbouwing